Pazar nagygépek érkeztek Jászkisérre: vágánystabilizátort, vágányszabályozót és ágyazatrostálót kapott a MÁV FKG

iho/vasút   ·   2021.09.15. 09:00
01_mav_fkg_gep

A tavaly megrendelt négy nagyvasúti munkagépből hármat szállítottak most le.

Az új gépek beszerzésével lehetőség nyílik önköltségen, a MÁV cégcsoporton belül jelentős kapacitásnövelésre. A karbantartás és fejlesztés szerepe hosszú távon is kiemelten fontos: az új berendezésekkel a karbantartásra fordított idő, azaz a vágányzár csökken, így gyorsabb ütemben szüntethetők meg a sebességkorlátozások, javítható a vasúti pálya minősége.

RM 85-750 ágyazatrostálógép (fotók: MÁV)

A négy gép beszerzésére összesen 25 millió 200 ezer euróért kötött szerződést a MÁV FKG a két nyertes vállalkozóval. A közbeszerzésen nyertes Plasser & Theurer, Export von Bahnbaumaschinen GmbH. a szerződés keretében egy nagyteljesítményű RM 85-750 ágyazatrostálógépet, egy nagyteljesítményű DGS 62 NG dinamikus vágánystabilizálógépet és egy Unimat 08-4X4/4S kitérő- és vágányszabályozógépet szállított le. Az RGH 20C2 típusú sínköszörűgép gyártására a Harsco Rail Europe GmbH adott be nyertes pályázatot, ennek leszállítása 2022 őszére várható.

Az új nagyteljesítményű ágyazatrostáló gép fontos szerepet tölt be a megfelelő vasúti ágyazat minőségének kialakításában, a rostálás során a vasúti ágyazatból eltávolítják az elaprózódott, szennyezett, eliszapolódott ágyazati elemeket. Ez a technológia az ágyazat tisztítását, állékonyságát és vízelvezető képességét állítja vissza, így stabilizálja a vasúti pálya alapját, rendszeres rostálással a nagyobb pályafelújítások jelentős része megelőzhető. Az RM 85-750 típusú gép teljesítménye nagyobb, mint a vasúttársaságnál eddig meglévőké, továbbá már nem csak folyóvágányok rostálására, hanem kitérők esetében is alkalmazható lesz ez az önjáró vasúti jármű.

A dinamikus vágánystabilizátor feladata az ágyazati tömörség és keretmerevség biztosítása. A vasúttársaságnak eddig két stabilizátor gép állt rendelkezésre, az új gép beszerzésével az elérhető teljes kapacitásbővülés közel hetven százalékos. Az új DGS 62 NG jelű „New Generation” gép 1700 vágányméter/üzemóra teljesítménye több, mint kétszerese a rendszerben álló gépekénél. A kor követelményeinek messzemenően megfelelő, ergonomikus, klimatizált kezelőtér-kialakítással készült. Magyarországon azokon a vágányokon, ahol az engedélyezett sebesség nyolcvan kilométer/óránál magasabb, kötelező dinamikus vágánystabilizátor használata az átépítési vagy rostálási munkák után és a felépítményi karbantartó munkák során.

UNIMAT kitérő- és vágányszabályozógép

A MÁV különféle besorolásban 8150 csoportkitérőt üzemeltet, ebből közel 2600 csoportkitérő hatvan kilogramm/méter sínekkel rendelkezik, ezek – nagyobb részt elővárosi – szabályozására a régi gépek alkalmatlanok. Jelenleg külön-külön gépekkel végzik az állomási kitérők, illetve a nyílt vonali vágányszabályozási munkákat. A most rendszerbe álló új Unimat 08-4×4/4/S kitérő- és vágányszabályozó gép előnye a meglévő gépekkel szemben, hogy jobb teljesítményre képes, illetve mindkettő feladat elvégzésére egyaránt alkalmas. Számítógéppel vezérelt technikai megoldásokkal dolgozik, zajszigetelt kezelőtérrel rendelkezik, környezetbarát erőforrással szerelt, hatékony vasúti pályafenntartó és pályaépítőgép.

A MÁV új, nagy teljesítményű vágányköszörű gépe a sínprofil finomfelületi megmunkálására alkalmas, önjáró kötöttpályás vasúti jármű, ami az országos vágányhálózat jelentős részén alkalmazható lesz. A vasúti pálya üzembiztos és működőképes fenntartásának egyik eszköze, hiszen a rendszeres időközönként elvégzett köszörülés csökkenti a futófelületi hibák károsító hatását, javítja az utazási komfortot, csökkenti a zajt, csökkennek a járműre ható mechanikus rezgések, rázkódások.

Nyitóképünkön a DGS NG dinamikus vágánystabilizálógép látható Jászkiséren.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek