Prága repül és vonatozik

Zöldi Péter   ·   2016.12.21. 08:45
praga_rovidlid

Hogy a lúd kövér legyen, a Václav Hável repülőtérig épülő szárnyvonal megvalósítása is a projekt része. A tervek a meglévő, egyvágányú vasútvonal négy kilométeres, Veleslavín és Ruzyně közötti szakaszának felújítását, kétvágányúsítását és villamosításának előkészítését tartalmazza. A projekt keretében megnyitják a korábban használaton kívül helyezett Liboc megállóhelyet, korszerűsítik Veleslavín állomását is, csatlakozva a prágai metró A-vonalához, Ruzyně állomást pedig áthelyezik a Drnovská utcai kereszteződéshez.

Ugyancsak a projekt része egy, a Václav Hável – repülőtéren megépítendő új, felszín alatti állomás és az ide vezető öt és fél kilométer hosszú kétvágányú vonal megépítése. A pályaparaméterek 80-as tempót tesznek majd lehetővé. Dlouhá Míle mellett is új állomás épül, P+R–parkolóval.

Elegancia, visszafogottság (forrás: railwaypro.com)

Pavel Surý, a cseh vasúti infrastruktúra üzemeltetéséért felelős cég, az SŽDC vezérigazgatója szerint nem csak a nemzetközi repülőtér vasúti kapcsolatának megteremtése szempontjából fontos ez a beruházás, hanem a Masaryk pályaudvar és Kladno közötti elővárosi forgalom is profitál belőle. E szakaszon akár óránként hat, mindenhol megálló és átmenő vonatpár közlekedtetése is lehetővé válhat a csúcsórákban.

Legkorábban 2020-ban indulhat meg a repülőtéri szárnyvonal építése, és a vezérigazgató reméli, hogy már tavasszal kiírják a tendert egy másik fontos beruházásra, a Veleslavín és Výstaviště (itt található a prágai kiállítási központ) közötti vonal megtervezésére.

Tetszetős orientációs ábra (forrás: prg.aero)

Érdekes egyezés, hogy Budapesten is ugyanazon a vasútvonalon található a leendő Expo állomás és Ferihegy megálló, erre már komoly marketingstratégiát lehetne építeni! A prágai repülőtér robbantott ábráit elnézegetve viszont szemet szúr az építmények szervezettsége, összefogottsága. Liszt Ferenc nevét viselő nemzetközi repülőterünkön ellenben kissé nehéz úgy beszélni a tervezett, intercityket is fogadó, felszín alatti megállóról, hogy nap mint nap elvonatozunk a gyorsforgalmi út és a repülőtér közé szorult, a repülőtér részeként is a rákos burjánzás szimptómáit mutató lomlerakat és bódéváros mellett, amely minden bizonnyal változatlan formában fog túlélni bármilyen szuperprojektet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.