Próbaterhelésen a kelebiai vasútvonal legnagyobb műtárgya

iho/vasút   ·   2023.12.11. 20:10
2262_XS104649_231130_

Az 52 méter hosszú acélhíd a Duna-Tisza-csatorna fölött vezeti át a vasútvonalat. Az első hídszerkezet elkészült, múlt csütörtökön statikus próbaterhelésnek vetették alá.

A Budapest–Belgrád vasútvonal 150 kilométer hosszú, domborzati- és ívviszonyait tekintve meglehetősen nyugalmas hazai szakaszának legnagyobb hídjáig nem kell nagyon messze távolodnunk Budapesttől: a műtárgy a Duna–Tisza-csatorna (DTCS) fölött található Dunaharaszti és Taksony között.

A BuBe projekt ezen a vasúti szakaszon jelenleg úgy áll, hogy az eredeti (bal) vágány mellett már elkészült a második (jobb) vágány és megépült ezen jobb vágány DTCS feletti hídszerkezete is. Az új hídszerkezet a meglévő, bal vágányban lévő szerkezethez képest egy jóval masszívabb, nagyobb teherbírású rácsos acélhíd. A sikeres próbaterhelés után az építési forgalom erre a hídra és az új vágányra tevődik majd át, ekkor lehet majd hozzákezdeni a bal vágány újjáépítésének és a meglévő hídszerkezet átépítéséhez.

Az új felszerkezet (fotók: Vörös Attila)

A DTCS-híd tehát kulcsfontosságú a 150-es vonalon, nem véletlen, hogy hosszú idő után az első kommunikált eseménye a 150-es vonal felújításának a csütörtöki statikus próbaterhelés. A hídszerkezet dinamikus próbaterhelésére majd a későbbiekben kerül sor, amikor már a vasúti pálya alkalmas lesz nagyobb sebességre is. Egyelőre a lényeg a teherbírás igazolása és a biztonságos átjárhatóság, hiszen rendszeresek a munkavonatként közlekedő kő- és sínszállító szerelvények, kitérőszállítmányok, munkagépek.

A csütörtöki próbaterheléshez a terhelő vonatot Szergej vontatta. Összesen négy, kővel rakott, körülbelül 70 tonna össztömegű teherkocsi érkezett, de végül is – a próbaterhelési tervvel összhangban – elég volt közülük három, így a terhelő teher 326 tonna körül alakult. A terhet a hídon – a kiindulási, tehermentes állapot után – három statikus teherállásban helyezték el, majd tehermentesítették a hidat. Mind az öt teherállásban egyidejűleg négy-négy adatot mértek:

  • a szerkezet lehajlását,
  • a híd főtartóinak jellemző pontjaiban a szerkezeti nyúlást (feszültségváltozást),
  • a saruk vízszintes elmozdulásának mértékét,
  • a két támasz (hídfők) süllyedésének mértékét.

A próbaterhelési tervben előzetesen számított elméleti lehajlások és a mért tényleges lehajlások összehasonlítása, valamint a tehermentesítés után mérhető rugalmas és maradó alakváltozások alapján értékelték a hídszerkezet erőtani viselkedését, teherbírásának megfelelőségét. A próbaterhelés során mérték még a szerkezet- és léghőmérsékletet, a híd sajátfrekvenciáját, valamint ellenőrizték a híd próbaterhelés utáni épségét is. Mindezek alapján az új (jobb) vágány hídszerkezetét az építési vasúti forgalom viselésére alkalmasnak találták a hidász szakemberek.

A DTCS-híd főbb jellemzői:

  • két egyvágányú, kéttámaszú, egynyílású, alsópályás, ágyazatátvezetéses acél rácsos vasúti hídszerkezet (üzemi járdakonzollal és közműátvezetéssel),
  • cölöpalapozású egyesített hídfők,
  • hídszerkezetenként négy Freyssinet gyártmányú hídsaru, amiből
    • két saru két irányban mozgó
    • egy saru egy irányban mozgó
    • egy saru fix

Az acél hídszerkezet szállítása és összeszerelése

Az acél hídszerkezet üzemi előregyártással és korrózióvédelemmel készült. A helyszínen már csak a korrózióvédelem sérüléseinek javítása és egy komplett fedőbevonat készült a hídszerkezet összeállítását követően.

A hídszerkezet hosszirányban négy részre, keresztirányban két részre volt osztva a gyártás során a szállíthatóság érdekében. A szállítás során így „L”-alakú elemeket vittek a helyszínre. Ezek vízszintesen hat méter szélesek és három méter magasak voltak. A kiszállított „L”-elemekből kettőt összehegesztve alakult ki a hídszerkezet „U”-alakú keresztmetszete, hídszerkezetenként összesen négy. Ezeket egymás után helyezve és egymáshoz rögzítve állt össze egy jobb vágány hídjának felszerkezete. Ez a folyamat ismétlődik majd meg a másik (bal) vágány hídjánál is a második ütemben.

Főbb mennyiségek az építkezés során:

  • Ø80 CFA cölöp: 1 500 folyóméter,
  • földkiemelés: 2770 köbméter,
  • háttöltés építése: 800 köbméter,
  • munkatérhatárolás: 1000 négyzetméter,
  • vasbeton-szerkezet építése: 360 köbméter,
  • acélhíd szerkezet: 610 tonna,
  • hídszigetelés: 750 négyzetméter,
  • rézsűburkolás: 400 négyzetméter,
  • sóvédelem: 400 négyzetméter.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Vasútmodell Kiemelt ajánlatok

Indóház, XX/2. 2024. április–május, a kötöttpályás olvasnivaló

iho.hu   ·   2024.04.03. 14:14

Dióhéj: szomorú Szergej-sors, avagy hol Dombóvár állott, most kőhalom; a MÁV V46 sorozatú villamos mozdonyai, a Szöcskék; a világ legnagyobb számban megépített és forgalomba helyezett motorvonata, a Ganz-MÁVAG D1; Délkelet-ázsiai fejlődési pályák szigeti rónákon és esőerdőkben, őszinte kritika az A.C.M.E M63-asáról.