Qantas: megint szétment egy RR hajtómű
A Qantas Bangkok-Sidney járatát repülő Boeing 747-400 egy óra repülés után 356 utassal a fedélzetén tért vissza Bangkokba és további incidensek, sérülések nélkül simán leszállt, miután a gép egyik hajtóműve súlyosan meghibásodott.
A Rolls-Royce RB211-es hibája a jelentések szerint a kompresszorházban okozott lapáttörést, de nem okozott további kárt a gépben. Ez a légitársaságnál a kilencedik ilyen típusú probléma 2009 februárja óta, a Qantasnál ennek a meghibásodásnak a gyakorisága háromszor magasabb, mint az ipari átlag – értékeli a történteket az ATW Online.
A gyártó még 2006-ban fordult először a felhasználókhoz a hajtóműtípussal kapcsolatos javításra felszólító körlevéllel, majd 2009-ben inkább a kompresszor lapátjainak áttervezését választotta. Az ausztrál légitársaság sietett átvenni a módosításokat, és ezeket a flotta negyven százalékánál végre is hajtotta. A Qantas ugyancsak változtatott a 747-sei üzemeltetésén, mert más légitársaságnál nem tapasztalták ilyen gyakorisággal ezt a hibát.
A légitársaság néhány éve bezárta a maga RB211 részlegét és a módosításokat a gyártóra hagyta, azzal, hogy 747-eseit úgyis hamarosan leváltja a 450 személyes Airbus A380-asokkal és a 250-340 üléses Boeing 787-esekkel. Azonban mindkét gép fejlesztése és gyártása késett illetve késik, a 787-esekből például eredetileg 2008-ban kellett volna átvenni az elsőt, ehhez képest ez csak jövő év végére várható. Mindez alaposan összekuszálta a légitársaság karbantartási-javítási szerkezetét.
Az ausztrál polgári repülési hatóság, a CASA az RB211-es hajtóműveket a módosítások nélkül is biztonságosnak minősítette, a mostani incidenst pedig még nem kívánta kommentálni.