Rákosmente ismét támadja a repülőteret
Rákosmente ismét támad... A XVII. kerület önkormányzata aláírásgyűjtésbe kezd a budapesti közforgalmi repülőtér „rákoshegyi pályavége” használatának betiltásáért. Hogy ez egészen pontosan mit jelent, az nem teljesen érthető, mindenesetre közöljük a testület felhívását:
A Ferihegyi repülőtér 2-es futópályája 1983-ban a hatályos jogszabályokat sértő közelségben, 1,6 kilométerre épült meg Rákoshegy 100 éve lakott településétől. Rákosmente Önkormányzata és a városrész polgárai bevonása nélkül, önkényesen – a 176/1997. (X.11.) kormányrendelet módosítását követően – 2004-ben engedélyezték a 2-es futópálya rákoshegyi pályavégének használatát, veszélyeztetve ezzel Rákosmente lakóinak testi és lelki egészségét. A használat során a jogszabályban foglalt korlátozásokat nem tartják be, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér jogsértő működése miatt sérül Magyarország Alaptörvényének XXI. cikkében foglalt jog az egészséges környezethez.
Magyarország Alaptörvényének XX. és XXV. cikkeiben foglalt rendelkezése alapján azzal a kéréssel fordulunk a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, valamint a Földművelésügyi Minisztériumhoz, hogy haladéktalanul tegyék meg a szükséges intézkedéseket az illetékes környezetvédelmi- és légiközlekedési hatóságok felé, hogy azok ellátva feladatukat, tartassák be a hatályos jogszabályokat, vonatkozó előírásokat, kényszerítsék ki a jogkövető magatartást a repülőtér üzembentartójától.
Kérjük, biztosítsák Rákosmente polgárainak az élhető kertvárosi életteret azáltal, hogy a rákoshegyi pályavég (13L) tekintetében gondoskodnak a forgalom teljes tilalmának jogszabályi bevezetéséről, azaz haladéktalanul állítsák vissza a fenti kormányrendelet hatálybalépését megelőző állapotot, valamint alkossák meg a biztonsági, akadálymentes védőövezet kijelöléséhez szükséges végrehajtási rendeletet.
Amint erről többször beszámoltunk, Rákosmente önkormányzata és a repülőtér között nem épp felhőtlen a kapcsolat, azzal együtt, hogy a Budapest Airport vezetőinek korábbi nyilatkozatai szerint más, a repülőtér környékén lévő kerületekkel, településekkel jó az együttműködés. Érdemes emlékeztetni arra, hogy 2012-ben, nem sokkal a Malév bukása után, amikor a repülőtér elvesztette addigi legfontosabb légitársaságát, ennek az önkormányzatnak a vezetője nyújtott be törvénymódosítást, amelynek révén a repülőteret milliárdos telekadóval sújtották.
A 2-es pálya használatával kapcsolatban portálunk kerülettel zajló vita kapcsán a Budapest Airport környezetvédelemért felelős igazgatójával, Szarvas Gáborral készített interjút, aki elmondta: a főrend szerint a kettes északnyugati széljárás esetén alapvetően leszállásra használatos Üllő térségéből, és az egyes pálya felszállásra, fordított szélirány esetén a kettes pálya alapvetően felszállásra használatos Üllő irányába, az egyes pedig leszállásra a város felől. Vagyis ama bizonyos 13-as balküszöb fölött vajmi ritkán vannak repülőgépek: abba az irányba a másik pályáról szállnak fel, ha abból az irányból zajlik a leszállás, az is a másik pályán, tehát a 13-as jobb küszöb megközelítésével történik.
„Ettől az alapvető rendtől azért bizonyos kivételes esetekben szükséges és elkerülhetetlen az eltérés: a kényszerhelyzeteket, vészhelyzeteket nem kell ecsetelni, és amikor egy-egy pályán karbantartást végzünk, akkor ez a kétpályás modell nem tud működni. Ritkán, de az is előfordult, hogy különösen nagy gépek, amelyek előfordulnak a repülőtéren, szívesebben használják a hosszabb betont.”
Akkori adatok szerint a felszállások és leszállások alig egy százaléka történik úgy, hogy Rákosmente fölött alacsonyan repülnének a gépek. Kérdés, mennyire zavarhatja az ottlakókat, ha a pályairány 13-as, és a felszállásra a bal pálya szolgál. Nos a délkelet felé történő felszálláskor a 13-as bal küszöb a legközelebbi házaktól kb. másfél kilométerre esik, de a startoló gépeknek, ha ezt az irányt használják, általában nem is kell kigurulniuk a küszöbig, elég, ha a K-jelzésű gurulón fordulnak rá a pályára, innen a távolság Rákosmentéig már több, mint két kilométer. Egészen a küszöbtől naponta csak néhány gép szokott elstartolni, a nagy szélestörzsűek – abban a ritka esetben, amikor a szélirány ezt követeli. És akkor is van másfél kilométer a küszöb és a házak között.
„Meg lehet értetni mindezt az emberek többségével, a többség nagyon józanul gondolkodik” – nyilatkozta korábban az iho/repülésnek a Budapest Airport környezetvédelmi igazgatója. „Igyekszünk közvetlen kapcsolatot teremteni a környező lakossággal, és amikor elmagyarázzuk, hogy a forgalom milyen célt szolgál, milyen szabályok és biztonsági előírások vannak, és ezeket hogyan követjük, és amikor arról is beszélünk, hogy milyen célt szolgál maga a légi forgalom, akkor általában az emberek többsége ezt megérti, és nincs is igazán komoly kifogása ez ellen.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!