„Rejtélyes orosz gép”: repatriálás Amerikából

iho/repülés   ·   2022.03.07. 12:00
00_il96

Az Il-96-os, amely korábbban járhatott Budapesten is, diplomatákat hozott haza a washingtoni orosz nagykövetségről és a New York-i ENSZ-képviseletről.

Néhány magyarországi hírportál a nagy események árnyékában apró szenzációként kezelte, hogy a követőoldalakon szombaton feltűnt egy Rosszija-járat, amely Moszkvából indult és szemlátomást az Egyesült Államok felé tartott az óceán fölött, miközben napok óta érvényben volt már a két állam közötti légiközlekedés teljes felfüggesztése.

Nos a gép típusa már eleve eligazodást adott a repülés mibenléte felől, merthogy az illető gép az állami vezetők utaztatásával is foglalkozó légitársaság, a Rosszija egyik Il-96-osa volt. Egyébként, mint ismert, ez a típus most már nem is repül közforgalomban, talán Kubában még használják néhány példányát. Viszont Putyin és más legfelsőbb szintű vezetők ezeket a gépeket használják, az orosz elnök és kísérete is ilyen gép fedélzetén érkezett többször is Budapestre, alkalmanként akár három ilyen szélestörzsűt is használva.

Il-96-os Budapest felett (fotó: iho.hu)

Sokan voltak, akik azzal a romantikus magyarázattal álltak elő, hogy netán egyes orosz vezetők már menekülnek is az országból, de mint kiderült, erről szó sincs. Nyilván épp azért, hogy az ilyesfajta mendemondáknak elejét vegyék, a moszkvai külügyi tárca közleményt adott ki arról, hogy az Il-96-ost nemkívánatos személyeknek nyilvánított diplomatákért küldték, külön engedéllyel repül az Államokba.

A gép Szentpétervárról indult és Washington Dulles repülőterén landolt, de nem indult vissza azonnal. Vasárnap ugyanis a szövetségi fővárosból az Il-96-os átrepült New York Kennedy repülőtérre, ugyanezt a járatszámot – RSD88 – használva. Az amerikai külügyminisztérium korábban tizenegy személy kiutasításáról beszélt, akik az orosz ENSZ-képviselet embereiként kémkedtek Oroszország javára. Nos amit lehet következtetni a repülésekből, az az, hogy a 96-os a washingtoni leszállással először az ott lévő orosz nagykövetség embereit vehette fedélzetre, utána ment át az ENSZ székhelyén lévőkért New Yorkba.

Irány a 13-as bal pálya

Ez persze magyarázat arra is, hogy miért kellett egy 300 személyes gépet küldeni értük, hiszen ilyenkor a diplomaták családtagjait is haza kell hozni. A 300-as a típuscsalád legkisebb tagja, a fesztávolsága és a kapacitása is kisebb, mint a 400-asoké, a hatótávolsága azonban valamivel nagyobb, 12 ezer kilométer fölötti terheléstől függően, persze könnyen lehet, hogy a különlegesen felkészített példányok ennél hosszabb vonalakon is képesek repülni.  Egy biztos, ennek a gépnek az esetében nem kellett attól tartani, mint a nemzetközi járatokat repült orosz légitársaságok gépeinél, hogy a lízingszerződés felbontása miatt lefoglalják az utasszállítókat a külföldi repülőtereken.

A Flightradar szerint egy másik Il-96-os néhány napja Ufába repült, ez esetleg azt a feltételezést erősíti, miszerint Putyin és közvetlen környezete már nem Moszkvából, hanem egy az Ural hegységben lévő parancsnoki központból kíséri figyelemmel és vezérli az eseményeket.

Az Egyesült Államok felől érkező gép a tervek szerint cikkünk megjelenése körül, magyar idő szerint déli 10.12.kor landol Vnukovón.

Hazafelé, már orosz légtérben

A típus előzménye a nem túl sikeres első szélestörzsű orosz (szovjet) típus volt, az Il-86-os, amelyet százegynéhány példány legyártása után 2011-ben kivontak a forgalomból. Az utód 96-os különböző változatai kapcsán az orosz sajtó hatalmas sikert jósolt, azt, hogy ez lesz a hazai ipar „Boeing-gyilkos” típusa. Ez sem vált be igazán a normál légiközlekedésben, kevesebb, mint harminc készült belőle, az utolsó M-változat utolsó két gépét, amelyeket az eredeti megrendelő Aeroflot nem vett át, most alakítják át háborús helyzetben használható repülő parancsnoki pontokká, de épült nagy hatótávolságú tanker-változat is belőlük.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek