Repül az új Fehér Hattyú, még zöldben...

iho/repülés   ·   2022.01.13. 09:00
00_feher_hattyu

Üzenet értéke van az első, frissen megépített stratégiai bombázó első felszállásának. Tesztelés fél órán át, hatszáz méteren.

A típus első repülésének negyvenedik évfordulójára várták sokan, hogy a régebben legyártott két átépített példányt követően, majd levegőbe emelkedik a teljesen újonnan épített Tu-160-as. De azért a néhány hetes csúszás után a mostani, még festés előtti szűzfelszállásnak is megvan az üzenete, hiszen épp most zajlik a sorsdöntőnek ítélt NATO–Oroszország-csúcs, amelyen a tét Moszkva intenciója szerint gyakorlatilag az orosz érdekszféra helyreállítása, most történt ennek egy komoly momentuma, a kazahsztáni beavatkozás, és változatlan a csapatfelvonulásokkal színezett szembeállás Kelet-Ukrajnában.

(fotók: Orosz Védelmi Minisztérium, UAC)

Az üzenet tehát: Oroszország képes stratégiai légierejének megújítására, ami meghatározó eleme lehetne egy a jövőben esetleg bekövetkező nagyobb konfliktusnak. A részletek megjelölése nélkül erről szól nemcsak az első repülés, hanem az UAC repülőgépgyártó egyesülés elnöke, Jurij Szljusar közlése, miszerint ez a gép az eredeti felszerelését 80 százalékban megújítva hordozza.

Ez korábbi információk szerint vonatkozik nemcsak a fegyverzetre, hanem az avionikára, navigációra, úgynevezett glass-cockpit kialakítására, sőt, bár ebben nem volt biztos közlés, a repülésvezérlésre is, a hajtóművek pedig ugyancsak modernizált NK-32-esek. Maradt természetesen a gép jellegzetessége, a változtatható szárnyállás, de a mostani repülés alkalmával sem hoztak nyilvánosságra konkrétabb információkat, például arról, hogy ha javítottak a hajtóművek fogyasztásán, mekkora lett a Hattyú légi utántöltés nélküli hatótávolsága.

Az is érdekes, hogy a TASSZ a gépet Tu-160M néven emlegeti, a korábbi orosz dokumentumokban sűrűn szerepel az M2 jelölés is, egyes feltételezések szerint a mostani M akkor lesz M2, ha az NK-32-02-esek után teljesen új hajtóműveket is kap a típus., de az olyan jólértesült portál, mint a The Aviationist is azt jegyzi meg, hogy a két jelzés mögötti valóságos különbségek nem világosak. Mindenesetre az elhangzott nyilatkozatok „áttörést jelentő” fegyverek alkalmazásának képességét említik, gyanítható, hogy ezek legalábbis egyike a most fejlesztés alatt álló hiperszonikus eszközök egyike lesz. A gép természetesen eredeti változatában is alkalmas nukleáris fegyverzet hordozására és bevetésére.

Az átépített gépek közül az első repülésére maga Putyin elnök is kíváncsi volt, aki még 2015-ben állapodott meg a meglévő flotta modernizálásáról és első szakaszként tíz, más hírek szerint további gépek építéséről, a teljes újonnan épített Blackjack állomány ötvenre emelkedhet.

Most nem volt szó az elnök jelenlétéről Kazanyban, viszont érdekes mód a gép mindössze hatszáz méter magasra emelkedett és csak fél órán át repült, miközben a közlemény szerint olyan manővereket hajtott végre, amelyek révén lehetővé vált a gép stabilitásának és vezethetőségének ellenőrzése.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.