Sárkány és Halászsas, Griffek és Sólymok: Ostrava '14

Kelecsényi István   ·   2014.09.23. 11:15
cim

Múlt hétvégén, szeptember 20–21-én Csehországban, Ostravában tizenharmadik alkalommal rendezték meg a NATO Dayt. A NATO Day repülőnap, a különféle haderőnemek több színhelyen tartanak statikus és dinamikus bemutatókat. De elsősorban repülőeszközöket láthat az érdeklődő.

A Budapesttől körülbelül 4–5 óra autóútnyira fekvő Ostrava melletti repülőtéren rendezett NATO-nap lassan repülőnapi kínálatban is túlhaladta a hagyományos cseh CIAF-ot, amelyet Hradec Kralovéban rendeznek: így három repülős rendezvény van, amelyre érdemes elmenni Csehországban – a tavaszi pardubicei, amelyen elsősorban légcsavaros veterán repülőgépeket lehet megtekinteni, a hradeci CIAF és az ostravai NATO-nap. Az ostravai rendezvény ingyenes, de a parkolásért, és a mellékhelységek használatáért fizetni kell.

Svéd gyártmányú harci gépek köteléke, Draken, Viggen és Gripen<br>Klikkeljen a képre, és nézze meg a szerző galériáját!

A szervezők minden évben különlegességekkel próbálnak a közönség kedvében járni. Repült itt már Ruszlán nehéz szállítórepülőtől kezdve, B-52 nehézbombázón keresztül, F-3 Tornadó vadászrepülőgép, a RAMEX Delta Mirage 2000N csapásmérői, vagy tavaly a kevésbé ismert spanyol Patrulla Aspa helikopteres bemutató kötelék. A szárazföldi bemutatókon második világháborús Škoda tanktól egészen a T-72M4-ig harckocsikig, a DANA önjáró lövegig, páncélozott harcjárművek egész sorát láthatta a közönség.

Ebben az évben Lengyelország volt a kiemelt NATO-partner. Szárazföldi kommandósaik mellett bemutatták a Németországtól vásárolt Leopard 2A nehéz harckocsit, és a KTO Rosomak páncélozott harcjárművet. A légierő és a haditengerészeti légierő szinte minden típusa statikus bemutatón szerepelt. MiG-29 és F-16C/Block52+ és Szu-22UM harci, C-235 CASA és C130, M-28 szállítógépek, és Mi-17 szállító helikopter.

A M-28 Bryza, kiváló könnyű szállító, az USA-tól Vietnamig használják

Statikus különlegesség volt a török légierő két veterán RF-4 Phantom II. felderítőgépe. A dánok F-16AM vadászbombázóján az ALQ-162 RF zavaróberendezés mellett elhelyezve az AAR-60(V)2 indításjelzőkkel is felszerelt középső pilonja (ECIPS+) volt felfüggesztve. A németek egy Eurovadász géppárral, a sógorok egy Blackhawkkal, a belgák A109 könnyű helikopterrel mutatkoztak be. A szlovákok statikra egy kétüléses MiG-29UB-t és egy L-39CM-et állítottak ki. Sok ország szállítórepülőgépekkel jelent meg. A román, és a litván légierő C-27-ese mellett a svédek KC-130 tanker-Herkyje volt különlegesség. Az amerikai légierő KC-135 Stratotankere már több alkalommal volt Ostravában.

Magyar részről a 32. oldalszámú Gripen vadászbombázót láthatta a közönség. Sajnos ismét meg kell említeni, hogy minden repülőgép megtekinthető volt kilenc óra tájékában már a statikus soron, sok helyen már a századok árulták portékáikat, a mi gépünk pedig ponyvával letakart fülkével álldogált. Ez a gép Magyarországot képviseli, és már többször láttuk ez évben, hogy sajnos a Gripenes közösség marketingben és katonai diplomáciában nem tart ott, mint a külföldiek, vagy éppen az Ancsások. Az is érdekes, hogy a már több mint fél évtizede rendszerben áll Griff pilótafülkéjét nálunk tilos fotózni, a cseheknél meg sorban álltak az emberek, hogy beülhessenek a gépmadárba. A sorok írója, már a 2000-es évek elején üldögélhetett a párizsi repülőgép-szakkiállításon a SAAB standján, a svéd légerő Gripenjében.

A nedvességgel teli levegőben gyakori volt a látványos párakicsapódás

A cseh légierő minden típusa megtekinthető volt, és 1:8 méretben kiállították az L-39NG makettjét, amely az Alba újragondolása kompozit szárnyakkal – véleményem szerint rossz megoldásként –, amerikai hajtóművel. Így ismét kiesik egy csomó ország, amely esetleg vásárolna a típusból, de az amerikai gázturbina miatt ez nem lehetséges (akárcsak a L-159 ALCA esetében). Ne felejtsük el, hogy a cseh Letov az L-410UVP könnyű szállítógépeket a mai napig szállítja Oroszországnak.

A közönség túlnyomó része azonban a repülőgépekért jött Ostrava-Mozsnov repülőterére. A repülőtéren 2007-től a dinamikus bemutatók nem a pályatengelyben, hanem arra merőlegesen zajlanak. Ennek hátránya, hogy azoknak a nézőknek, akik a repülőtéren tartózkodnak, a dinamikus program nagyon távol van, és teljesen ellenfényes. Viszont el lehet hagyni a repteret és a környékbeli földeken, a bemutató tengely kis sávjától eltekintve simán le lehet táborozni, gyakorlatilag a bemutatók is körülöttünk zajlanak, ezért Ostrava jelenleg a fotósok, spotterek Mekkája, mivel máshol ilyen képeket nem lehet készíteni.

A svéd légierő történelmi kötelékéből a SAAB 35C Draken és az AJS37Viggen harci gépei repültek szólót. A bemutató mellett a házigazdák elérték, hogy egy cseh JAS-39C Gripennel kötelékben is többször áthúzzanak. Csodás volt a három svéd jet kötelékben. Már „csak” a Tunnan és a Lansen hiányzott a nagy formációból. (Bár nálunk állt először külföldön rendszerbe a légierőnél a Griff – a csehek később kötöttek szerződést, de előbb állították hadrendbe – hazánkban ilyen köteléket nem tudtunk egyetlen repülőnapra sem összehozni.)

A CV-22 Osprey a levegőben

A svéd gépek mellett legtöbben a Mildenhallban állomásozó 7. SOC (Speciális hadműveleti Szállító repülőszázad) CV-22B Osprey (Halászsas) konvertiplánjának bemutatóját várták. Ez a század több esetben a Delta Force, vagy a Navy Seal különleges alakulatok szállítószázada, sok fedett művelet, és általában éjjeli alacsony repülések jellemzik tevékenységüket.

A gép valószínűleg a Baltikumból érkezett, és mivel gyakorlatilag az USAFE nem tart dinamikus bemutatót, ezért statikusan állta szombaton a nézők rohamát, majd délután egy iskolakör repült, aztán leszállás után néhány perc múlva ismét a levegőbe emelkedett, és Anglia irányába távozott.

A lengyel MiG-29 szólója műszaki hiba miatt elmaradt szombaton, de a szlovákok 29Asz változata a levegőbe emelkedett. Meg kell becsülni a repülését, mivel a bolgár és lengyel légierő gépein kívül már kihaló fajta a NATO-ban a nagyvas. F-16-os gépekből a hollandok, görögök és a dánok szólójából nekem az utóbbi tetszett jobban. A Skrydstrup (ejtse ki valaki...) ezrednél ősszel tett látogatásomon bebizonyosodott, hogy a dánok hihetetlen profizmussal végzik feladataikat. A görög Zeusz Demo különlegessége a festett gép, és az, hogy felszerelt – vélhetően üres – CFT póttartályokkal repülik a bemutatókat. Az infracsapda mindegyik gépnél bőven fogyott. Az amerikai gyártású harci gépekből a Hornet sem maradt ki, a finn légierő F/A-18C gépe színvonalas repülésének köszönhetően.

Csomagoljanak ki! Magyar Gripen ponyvával takartan

A hazaiak Gripen szólója, az Aero Vodochody L-29, L-39, L-159 köteléke, Mi-17-esek, és Mi-24/35 forgószárnyasok tánca mellett például az L-410 üvegorrú változata is a levegőbe emelkedett. Utóbbi úgy nézett ki a magasból, mint egy világháborús bombázó. A szokásos légierős áthúzáson pedig egy Mi-24/35, két Mi-17, egy Airbus A319, két JAS-39 Gripen és két L-159 ALCA húzott át – kivételesen pályatengelyben.

Ebben az évben nem voltak bemutató kötelékek, és Ostravában a NATO-nap azt is jelenti, hogy polgári repülőgépek sem szoktak a levegő emelkedni.

Az időjárás a tavalyi esőshöz képes jól alakult, bár néhány helyen kisebb mocsarakat kellett kerülgetni a repülőbemutató megtekintéséhez. A cseh konyha még mindig kiváló, repülős relikviákat pedig számolatlanul lehet beszerezni, így csak ajánlati tudom a 2015-ös ostravai NATO-napot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek