Skóciai helikopter-baleset: hibás üzemanyag-kijelzés

iho   ·   2013.12.18. 09:25
cim

Globális repülésbiztonsági figyelmeztetés bocsátott ki az Eurocopter a novemberi skóciai katasztrófa nyomán a cég által gyártott EC-135-ös üzemanyag-mennyiséget mérő rendszerével kapcsolatban. A dokumentumből kiderül, hogy a szerencsétlenül járt gépet üzemeltető Bond Air Services néhány más EC-135-ösén és magán a lezuhant gépen is hasonló műszaki problémára bukkantak a szakemberek. A közlemény szerint két másik európai üzemeltető gépein találtak hasonló hibát a tesztrepülések során.

Hogy pontosan milyen problémáról van szó, azt a közlemény nem hozza nyilvánosságra, ugyanakkor egyelőre a szerencsétlenséget vizsgáló brit testület sem jelölte meg a gép lezuhanásának okát. Mint arról többször beszámoltunk, a rendőrségi szolgálatban repülő EC-135-ös fedélzetén hárman vesztették életüket, és heten haltak meg abban a vendégekkel zsúfolt pubban, amelynek tetejére a gép rázuhant.

A Bond Air Services múlt héten mind a huszonkét EC-135-ösét leállította azután, hogy a gépei egyikén hibás volt az üzemanyagrendszer kijelzése. A baleset után kiadott előzetes jelentésben az szerepelt, hogy a szerencsétlenül járt helikopter tartályaiban még 95 liternyi üzemanyagot találtak.

Közvetlenül a baleset után egyébként már felvetették az üzemanyagrendszer esetleges hibájának lehetőségét, ami megmagyarázná, miért állhatott le egyszerre mindkét hajtómű, azt ugyanis a vizsgáló testület is megállapította, hogy a becsapódás pillanatában sem a fő-, sem a farokrototor nem forgott. De azt a mostani dokumentum is jelzi, hogy a szerencsétlenség és az üzemanyagrendszer esetleges kijelzésének hibája között egyelőre nem tudtak határozott ok-okozati összefüggést találni.

Mint beszámoltunk róla, a vizsgálók első lépésben nem fedeztek fel semmiféle olyan mechanikai problémát, ami a helikopter lezuhanására vezetett volna. Az Eurocopter korábbi közleményében hangsúlyozta: „semmi nem utal arra, hogy a helikopter két hajtóműve és a hajtóműveket a rotorokkal összekapcsoló erőátviteli mechanizmus hibás lett volna”.

Az EADS-csoporthoz tartozó Eurocopter a típus valamennyi üzemeltetőjét arra szólítja fel, hogy szigorúan tartsa magát az üzemeltetési utasításban foglalt biztonsági eljárásokhoz, „függetlenül a helikopter üzemanyag-mennyiségének kijelzésétől”.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.