Sky Girls: egy gyönyörű hivatás kilencven éve

Márványi Péter   ·   2020.05.18. 09:00
cim

Ellen Church kisasszony és három társnője felszállt a gépre, és végig repülte, tizennégy utassal, tizenhárom közbülső leszállással a húsz órás San Francisco–Chicago utat a Boeing Air Transport járatán. A hölgyek frissítőket, kávét, szendvicseket szolgáltak fel, és főképp: ők lettek a társai az utasoknak, az ő jelenlétük tette könnyebbé a repülést azoknak, akik eddig sosem voltak a levegőben.

Igen, május 15-én volt kilencven éve, hogy a stewardessek megjelentek a levegőben – a stewardok után. Merthogy az már korábban evidens volt a kialakuló légiközlekedésben, hogy valaki kell, hogy foglalkozzon az utasok igényeivel, nem elég, ha a személyzet „csak” eljuttatja a gépet A pontból B pontba. Ez a valaki a kezdetek kezdetén a pilóták egyike volt, míg a másik vezette a gépet (robotpilótájuk sem volt még), ő hátrament, és felszolgált, válaszolt a kérdésekre.

Az első stewardessek, balról a harmadik Ellen Church (fotó: National Air and Space Museum, thisdayinaviation.com)

De a fejlődő légitársaságok viszonylag hamar rádöbbentek arra, hogy – különösen a hosszabb repülések esetében – kell valaki, aki csak az utasokkal foglalkozik, az ő óhajaikat teljesíti. Mert ha például az időjárás csak egy kicsit is bonyolultabb a kelleténél, ami a nem túl magasan repülő utasszállítók korában bizony sokszor előfordult, akkor ott elől bizony kellett mindkét pilóta ereje és tudása ahhoz, hogy valóban sikerüljön végigrepülni a járatot.

És arra is viszonylag hamar rájöttek a társaságok, hogy a csinos, fiatal, kedves hölgyek jelenléte a fedélzeten igen jó hatással van a (zömében férfi – üzletember) utasokra. Ugye, hogy nem lehet átadni magunkat a félelemnek, ha ott van a közelünkben egy kisasszony, aki előtt erősnek kell mutatkozni? De akinek a puszta ottléte valóban megnyugtató. Ha a stewardess mosolyog, akkor minden rendben.

Ellen Church kisasszony különösen alkalmas volt a feladatra: nővérnek tanult, de közben pilóta is szeretett volna lenni, kapott is kiképzést, és bár igazi álma az volt, hogy ő vezesse ezeket a korukban igen méretes gépeket, a stewardess feladata is nagyon vonzó lehetett, amikor a Boeing Air Transport inkább ezt a hivatást ajánlotta neki, eleinte azzal, hogy ő maga találjon még hasonlóan megfelelő nőket a légitársaságnak.

A BAT utasszállítója, a Boeing Model 80 (fotó: Boeing.com)

A fizetés akkoriban meglehetősen jónak számított, és arra ma is bőven akad példa, hogy aki pilótának álmodja magát, az elvállal olyan más munkát is, amely a repüléshez kötheti. A BAT is feltételeket támasztott, a jelentkező legyen 25 éven aluli hajadon, a súlya ne haladja meg az 52 kilót, a magassága a 163 centit. Ha kellett, segítenie kellett a poggyászok hordozásában, vagy akár a gép betolásában a hangárba.

Ellen légikarrierjét másfél évvel az első repülése után egy autóbaleset szakította félbe, később visszatért az ápolónői szakmához, és ebben tüntette ki magát a világháború során. De az biztos, hogy az első, stewardessekkel repült járatok hatalmas sikert arattak, komoly volt a médiahírverés is a „Sky Girls”, az „Égi Lányok” körül, és a következő években az összes konkurens cég a gépek fedélzetére küldte a maga hölgycsapatát.

Akik azóta is velünk vannak, ha felszállunk, és elrepülünk valahová. A munkájuk legalább annyira nehéz, mint a hőskorban, csak másképp. Korábban inkább a luxusvilág részesei voltak, amint maguk a jegyekért komoly pénzt fizető utasok is. Stewardessnek lenni exkluzivitást jelentett, egy kivételes szféra részeseként.

A fedélzeten, az egyenruha még hasonlít az ápolónőkére (fotó: Boeing.com)

Mára egy eléggé furcsa világban kell helytállniuk: azon kívül, hogy most is felszolgálnak, megnyugtatnak, helyzeteket oldanak meg, utasokat mentenek, ha kell, már nagyon más közeg veszi őket körül. De nekik ebben a mai nyüzsgő, és nem mindig minőségi légivilágban is jeles emberi értékeket kell felmutatniuk a fedélzeten. Lehetőség szerint a legzsúfoltabb járatokon is, a harmadik oda-vissza úton is, mosolyogva, derűsen – csinosan.

Zsúfolt járatok – nos, ebben a pillanatban ez inkább álma minden társaságnak. Ami a valóságot illeti, a United, a világ egyik legnagyobb légicége éppen most jelentette be, hogy 23 ezer légi utaskísérőjéből a következő hónapban csak háromezret tud alkalmazni.

Nos, igen, talán nem tudja mindenki: Church Ellen munkaadója, a Boeing Air Transport, nem más, mint az a légitársaság, amelyből még az első stewardess-hölgy karrierje során megalakult a United Airlines.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.