Stadler: csak az első adag Kiss késik; a startos mozdonytenderen pedig nem indulnak

Vörös Attila   ·   2020.01.31. 19:10
678009

Mi is érdeklődtünk a Stadlernél Kiss-ügyben, tartható-e a menetrend, időben üzembe állnak-e a szerelvények, a próbák rendben zajlanak-e (azóta már kiderült, hogy nem, késés van). Az emeletes motorvonattal kapcsolatos kérdéseinkre az alábbi közleményt kaptuk tömbösített válaszul.

A Stadler megerősíti, hogy változik a 2017. augusztusában megrendelt 11  emeletes motorvonat szállítási ütemezése. Az ütemterv módosítását előre nem látható körülmények tették szükségessé, amelyek többek között magukba foglalják a projekt teljesítésébe bevont alvállalkozói körnél tapasztalható munkaerőpiaci kihívásokat, amelyek a munkafolyamatok tervezettnél lassabb felépülését eredményezték.

További nehezítő tényezőként merültek fel az európai vasúti járműgyártó piac beszállítói láncolatában tapasztalható elhúzódó szállítási határidők, illetve a motorvonatok ajtórendszerét szállító vállalat kasseli gyárának víz alá kerülése, amelynek következtében a 11-es jármű már legyártott oldalajtói tönkrementek.

A 120-as vonalon robog a futópróbázó emeletes Stadler-vonat (képek: Vörös Attila)

Az új ütemezés értelmében az első jármű utasforgalmi próbaüzeme márciusban kezdődhet el. Ezt követően további egy jármű forgalomba állása várható áprilisban, amelyet júniusban további 9 jármű követ, míg az utolsó emeletes vonat 2020 augusztusában állhat forgalomba.

A Stadler felhívja a figyelmet, hogy az ütemezés változása csak a keretszerződés első megrendelésében foglalt 11 járműre vonatkozik, a második 8 darabos, illetve legutóbbi 21 darabos megrendelést a változás nem érinti, azok teljesítése az eredeti szerződéses határidők szerint zajlik.

A svájci vállalatcsoport szeretné ugyanakkor kiemelni azt is, hogy a korábbi hét magyarországi megrendelését mind a szerződéses határidőknek megfelelően, vagy több esetben is jóval azok előtt teljesítette, és a jövőben is arra törekszik, hogy a megvalósuló projektek is hasonló hatékonysággal valósulhassanak meg.

Információink szerint még ha a vonatok futópróbái meg is lennének, akkor is bajosan indult volna el az utasforgalmi üzem, hiszen jelenleg egyetlen startos mozdonyvezetőnek sincs típusismerete a Kiss motorvonatokra. A futópróbák során a Kárpát Vasút mozdonyvezetői működnek közre. Az ügyben a MÁV Startot és a Stadlert is kérdeztük, utóbbi válaszolt. A Stadler nevében Kiss Csaba, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető-igazgató helyettese megerősítette, hogy még valóban nincs típusvizsgát letett startos vezér, de az oktatásuk már megkezdődött. A nagyjából két hetes procedúra első felében elméleti oktatásban részesülnek a mozdonyvezetők, a második héten pedig a gyakorlati képzést tartják. A mozdonyvezetők egy része már túl van az elméleti oktatáson, nemsokára élesben is bizonyíthatnak a Kisszek fedélzetén.

Futópróbán a 003-as Kiss Mezőtúrnál

Ahogy olvasóinkat, minket is érdekelnek az egyemeletű vonatok is, azokkal kapcsolatban is van fejlemény. Régi elképzelés a Start Flirt-flottájának a teljes egységesítése, és ezalatt ne a színezést értsék, sokkal inkább a belbecs átalakítását. Persze a külső is számít, de mindössze egy opció volt a csomagban, amit a Stadler a Startnak ajánlott. A piros szín kedvelőinek rossz hír: a vasúttársaság az opcióval együtt kérte a teljes csomagot, így az alábbi változtatásokat fogják a közeljövőben átvezetni az első hatvan Flirtön:

  • braille-írás elhelyezése;
  • számítógép dugaszoló és USB töltő aljzatok kiépítése;
  • utastájékoztató rendszer korszerűsítése;
  • időszinkronizálás;
  • mozgáskorlátozott emelő berendezés rakfelület módosítása;
  • belső video berendezés korszerűsítése;
  • WC tartály lefejtő automatikus szelep kiváltása;
  • mosdó helyiség belső felületének antigraffiti, karcálló fóliával befedése;
  • mozdonyvezetői tablet dokkoló beépítése;
  • külső színterv és feliratok egységesítése.

Kiss Csaba elmondta: jelenleg a szükséges dokumentációk elkészítése zajlik, ezt be kell adni a MÁV-nak, és ha elfogadják, akkor kezdődhet a munka az első egységen.

Ma sem ritkaság a „postairón-Flirt”: a motorvonatok kompatibilisek egymással

A Start legújabb nagy beszerzésének a hírére is rákérdeztünk, hiszen a Stadlernek már van olyan mozdonya, ami itthonra is megfelelne. Viszont a tendert mintha tökéletesen a Siemens Vectronra írták volna ki... Kiss Csaba megerősítette, hogy valóban van ilyen terméke a cégnek, de a kellő referenciamennyiség nincs meg, emiatt a Stadler nem is fog próbálkozni a mozdonytenderen.

A Szeged–Hódmezővásárhely közti tramtrainre szállítandó járművekkel minden rendben van, a projekt egyelőre szerződésszerűen halad. Az Alföldre készülő motorvonatoknak ez lesz a világpremierje is, az egyik járművet  a Stadler az őszi, berlini Innotranson mutatja majd be. Utána jön majd Magyarországra próbázni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek