Superjet New: a csak orosz gyártású gép már jövőre repül?

iho/repülés   ·   2022.08.02. 09:00
ssj-new-0

Eddig semmi hír a szükséges színorosz hajtóművekről. A fő külföldi vásárló Irán lesz? Drónszállító légihíd a perzsa államból Moszkváig.

Látszólag egy szokásos Superjet-törzs, Moszkva azonban ünnepel, születőben a saját konstrukciójú regionális utasszállító igazi hazai változata, ez a törzs például már kizárólag az orosz repülőipar termékeiből készült.

Az SSJ New néven futó program keretében készült fődarabot a napokban szállítja az UAC a Zsukovszkij Központba, ahol terhelési próbáknak vetik alá, hangzik a TASSZ közleménye. Ami egyébként lehet, hogy azt jelenti, hogy speciel ez a törzs a földi tesztelésekhez szükséges és nem ez lesz az új változat első repülőképes prototípusának a fődarabja.

Az SSJ New az eredeti Szuhoj S100 ama variánsa, amely kifejezetten azért épül, hogy a gyártó ne szoruljon rá a külföldi részegységekre, és ezt a projektet az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium javasolta az Oroszország elleni szankciók bevezetése után, hangzik az orosz hírügynökség anyaga, ami egyébként azért érdekes megfogalmazás, mert a mi híradásunk először a Superjet New program beindításáról 2020 januárjában jelent meg, vagyis nehezen köthető az indítása az Ukrajna elleni háborút követő korlátozásokhoz: hacsak nem azokra az intézkedésekre gondolunk, amelyeket  még a Krím elfoglalása után hoztak a nyugati hatalmak. Viszont nagyonis egybeesik Putyin elnök akkori deklarációjával a hazai technológia térnyeréséről a gazdaság és a termelés minden területén, ezen belül a légiiparban is.

A fejlesztés egyik fontos célja tehát valóban az, hogy egy teljes egészében hazai gyártású gépet hozzanak létre, de emellett nyilván fontos szempont volt, hogy jobban eladható legyen a konstrukció. A hírügynökség olyan tényezőket sorolt fel a maga összefoglalójában a külföldi részegységek helyettesítése mellett, mint a rendszerek megbízhatóságának a javítása, nagyobb utaskomfort, javuló üzemeltetési és repülési biztonság. A gép eddigi általános műszaki színvonala és nem túl jó üzemeltetési paraméterei magyarázzák ugyanis, hogy nyugati felhasználók többynire kivonták a forgalomból a maguk példányait, és a putyini deklaráció előtt a rendelésállomány nem volt sokkal több összesen háromszáz gépnél, a leszállítottaké 150 körüli volt.

Ugyanakkor ez a híradás sem beszél olyan fontos dolgokról, mint hajtómű, repülésvezérlési rendszer, futóművek, stb. Ezeket eddig mind külföldi cégek, illetve a hajtóműveket egy francia-orosz közös vállalkozás szállította, egyébként a gépnem túl jó gazdaságossági mutatónak egyebek közt ez a hajtómú volt az oka, és különösen izgalmas kérdés, hogy ezt mivel tudják helyettesíteni, időközben arról is olvashattunk, hogy az MC-21-eseken használt PD-14-es valamilyen átalakított változatáról lenne szó, de ez igen kemény mérnöki munkát feltételez, például mert a Szuhoj szárnyai alatt meglehetősen kevés a hely. Mindenesetre az a TASSZ információ, amely szerint az első Superjet New már jövőre repül, sok más mellett épp a megfelelő és tényleg csakis hazai gyártású hajtómű miatt tűnik hatalmas feladatnak. 

Érdekes részlete volt az akkori programnyitásnak az az elképzelés, hogy a gép fő vásárlói olyan országok lesznek, amelyeket szintén sújt a nyugatiak valamilyen szankciója, ilyen például Irán, amely már 2018-ban jelezte negyven gépes igényét, de valójában ennél sokkal többre is szüksége lenne Teheránnak.

(avia-pro.net)

A két ország közötti repülőgépipari együttműködés egyébként jelenleg fordított irányú, az irániak ugyanis felajánlották, hogy az orosz társaságok nyugati gépeinek üzemeltetéséhez ők (is) szállítanának alkatrészeket. Illetve meg nem erősített hír szerint az elmúlt hetekben Irán és Moszkva között valóságos légihidat létesítettek, a repülések száma 41 volt, és a cargo-gépek feltehetően Iránban készült drónokat vittek az oroszoknak az ukrajnai műveletekhez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek