Szegeden szerdán számlálnak

iho/közút   ·   2012.10.08. 08:13

Szerdán üzemkezdettől üzemzárásig minden egyes szegedi buszon, trolin és villamoson számlálóbiztosok figyelik majd az ajtóknál, melyik megállóban hány utas száll fel és le  Az összehangolt utasszámlálást az SZKT és a Tisza Volán végezteti összesen 800 utasellenőrrel. A közlekedési társaságok önkormányzattal kötött szolgáltatási szerződése előírja, hogy háromévente utasszámlálást kötelesek végeztetni. Ez a mostani tehát a 2008-as kutatás kistestvére.
– olvasható a délmagyar.hu portálon.

– A vizsgálat és az értékelés összesen hozzávetőleg 8 millió forintba kerül, a cégek meghívásos pályázaton választották ki a kivitelezőt. A legkedvezőbb ajánlatot adó nyert – tájékoztatott Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója. Tavaly lett volna esedékes az utasellenőrzés, de akkor nem volt értelme a villamosvonalak építése és a forgalomterelések miatt. Idén tavasszal is alaposan átrendeződött a menetrend az új 2-es villamos és a takarékossági intézkedések miatt. Nyáron a meghatározó diákforgalom esett ki, szeptemberben még nem állt vissza a forgalom, ezért maradt az október és annak egy átlagos forgalmú hétköznapja. Most sem a végleges állapotot méri a kutatás, hiszen novembertől ismét több ponton változik a buszok útvonala és menetrendje, illetve nincs még 10-es trolivonal.

A mostani vizsgálatnak várhatóan jövő februárban lesz kézzelfogható eredménye: egy új menetrendi terv. Éppen ezért a kapott adatok nem befolyásolják az SZKT és a Tisza Volán közötti bevételmegosztást, mert azok a tárgyalások legkésőbb januárban lezajlanak. Holott a bevételmegosztás a két szolgáltató működésének alapvető feltétele. Egy bonyolult képlettel számolják ki a menetrend szerint megtett kilométerek és a költségek alapján, hogy a jegyárakból és az árkiegészítésből befolyó 4,2 milliárd forintból hogyan részesedik az SZKT és a Tisza Volán. Idén az SZKT a bevételek 36,7 százalékát kapja.

A szerdai utasszámlálás értelemszerűen csak a meglévő vonalakat ellenőrzi. A 2008-ashoz hasonló lekérdezéses része nem lesz, amiből kiderülne, hogy az utasok egyébként mikor honnan hová szeretnének eljutni. Az SZKT ügyvezetője elmondta, azért nem rendelték meg a kutatásnak ezt a bővített részét, mert egyrészt akkor a duplájába kerülne, másrészt több hónappal elhúzódna a feldolgozás, értékelés.

Kapcsolódó hírek