Szezonnyitó a Börzsönyben
Mint az ország más kisvasútjai is, a négy börzsönyi erdei vasút is a négynapos hétvégén üzemelt először a 2012-es szezonban. A szép időben utasok is voltak, sokan így látogattak ki az éppen csak ébredő természetetbe.
A menetrendek azt is lehetővé tették, hogy vasárnap három keskenynyomközű vasutat is kényelmesen meglátogassunk. Szobon kezdtük a programot, a délelőtti vonat egyetlen kocsija fölfelé egészen jól megtelt, lefelé persze üresebben jöttünk. Pedig érdekes volt ez a menet: az NDK-gyártányú, csatlórudas L60-as mozdonyból ugyanis fordított állásban a kocsiba jut a kipufógógáz, ha elöl halad, ezért lefelé inkább végig tolt üzemben tettük meg a nem egészen hét kilométert.
Kemence következett, a többi (760 milliméteres) börzsönyi kisvasúttól eltérően a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület által üzemeltetett vonal nyomtávja 600 milliméter. Szobon a jegyárak voltak kissé nagyobbak a vártnál (egy család oda-vissza súlyos ezreseket hagyhat ott), Kemencén az döbbentett minket, hogy a menetjegyen felül az alsó végállomást is magában foglaló – egyébként szépen rendbe hozott – telephely puszta meglátogatásáért külön díjat kellett fizetni. Ráadásul, mint megtudtuk, e háromszáz forintok nem is a kisvasúthoz, hanem a területet birtokló erdészethez kerülnek. Bizonyára nekik is vannak kiadásaik, mégis szokatlan ez a megoldás.
Lefelé gyalog jöttünk, csakúgy, mint Nagyirtásról, ahová az utolsó nagybörzsönyi kisvonattal kapaszkodtunk föl a Magyarországon egyedülálló, csúcsfordítós pályán. A két kocsiba itt is szép számmal jutottak utasok. A korábban rossz állapotú pálya jelentős részét már felújították, a vonatról jól láttuk a betonaljakra cserélt, a töltés mellé dobált korhadt talpfákat.
Az amúgy sokszor látott Királyréti Erdei Vasút vasárnap kimaradt a programunkból, de szerencsére Hivert Gábor beszámolót küldött az iho/vasútnak: Sok kiránduló kereste fel a kisvasutat, ahol a járatokat a szokásosnál több kocsival indították, illetve a menetrendben meghirdetett vonatokon felül közlekedtek azok a járatok is mentesítő vonatként, amelyek amúgy csak május 1-től indultak volna. A menetrend szerinti vonatokat az Mk48 2017-es mozdony húzta, míg a pótjáratok élén a Tóbi nevű motorkocsi dolgozott. A hajtánypályán is több jármű volt a szokásosnál.
Persze azt is tudjuk, a kevesebb itt most több lenne. Elég lenne a Börzsönynek csak három kisvasút, hiszen a néhány éve EU-s támogatással visszaépített szobi és a nagybörzsönyi egyazon, komoly méretű erdei vasút két vége lehetne, ha helyreállítanák a még hiányzó pályát Márianosztra és Nagyirtás között. Noha az eredeti pályázat erről szólt, ma sajnos nem látszik közvetlen lehetőség erre, így a rövidke szobi szakasz nem tudja betölteni valódi szerepét.