Szigorítják az e-rollerekre vonatkozó szabályokat Bécsben
Elfogyott az osztrák főváros türelme: május 19-étől csak a kijelölt mobilitási pontokon, illetve parkolóhelyeken lehet letenni a közösségi e-rollereket. Nem lehet majd rollerrel behajtani kórházak, lakóövezetek környékére sem, és a Stephansplatzon, a Kärtner Straßén vagy a Naschmarkton is automatikusan leállnak majd a járművek. Szigorúbb lesz az ellenőrzés és a város azonnal elszállíttathatja a szabálytalanul lerakott rollereket.
Az osztrák főváros tavaly ősszel határozta el, hogy rendet vág a közösségi e-rollerek terén uralkodó káoszban és sokkal szigorúbb feltételeket szab az üzemeltetőknek. Egy uniós közbeszerzési pályázatot is kiírt, hogy kiválasszák azt a négy szolgáltatót, akik eleget tesznek az osztrák főváros elvárásainak. A pályázatra öt cég jelentkezett, így a nyertesek kihirdetése után a vesztes rögtön meg is támadta az eljárást. Mivel a bírósági ítéletig két-három hónap is eltelhet, Bécs úgy döntött, nem várja meg az ítéletet, hanem egyes szabályokat már május 19-étől bevezet. Ezek az összes mostani közösségi e-roller-szolgáltatóra vonatkoznak.
Az egyik legfontosabb változás, hogy május 19-étől kizárólag az erre kijelölt – pirossal felfestett – mobilitási pontokon lehet csak leparkolni a kölcsönrollereket. Ezek százméteres körzetében egyébként technikailag is lehetetlen lesz befejezni a kölcsönzést. Ha nincs mobilitási pont a közelben, akkor a rollert az autók számára kijelölt parkolóhelyen kell elhelyezni úgy, hogy minél kevesebb helyet foglaljon. Bécsben egyébként jelenleg városszerte mintegy 130 mobilitási pont van, ahol pontonként nyolc–tíz rollert lehet szabályosan visszaadni. Ezek számát az év végére kétszázra szeretnék bővíteni, 2024-ben pedig további száz mobilitási pontot jelölnek még ki.
A szolgáltatóknak az appokon keresztül lehetővé kell tenniük, hogy a város úgynevezett no-go-zónákat jelöljön ki, ahol a járművek automatikusan leállnak, illetve lesznek olyan helyek – például sétálóutcák –, ahol automatikusan lecsökken a sebességük. Ilyen no-go-zóna például a kórházak és lakóövezetek környéke, de nem lehet majd rollerrel behajtani
- a Bécsi Operaház környékére,
- a Stephansplatzra,
- a Grabenre,
- a Kärntner Straßéra,
- a Naschmarktra,
- az Albertina előtti térre,
- a Vorgartenmarktra,
- a Karmelitenmarktra és
- a Rabenhof környékére
sem, az Innere Mariahilfer Straßén pedig automatikus lelassul a roller.
A szabályok betartását a jövőben a közterület-felügyelők ellenőrzik, akik büntetést is kiszabhatnak, a szolgáltató pedig köteles azonnal megszüntetni a szabálytalanságot. A korábbiakkal ellentétben a város azonnal – előzetes eljárás nélkül – elszállíttathatja (a szolgáltató költségére) a szabálytalanul leparkolt rollert.
Ha megszületett az uniós pályázatról a bírósági ítélet, és aláírhatják a szerződést a négy nyertes szolgáltatóval, Bécs a többi tervét is megvalósítja. Vagyis a belvárosban maximálják (csökkentik) az elérhető közösségi e-rollerek számát, minden egyes járművet az íróasztal mellől, GPS-segítségével nyomon lehet majd követni – akár visszamenőleg is –, így pontosan tudni fogják, hogy ki, mikor, hol állította le szabálytalanul a kölcsönrollert. A szolgáltatókat szigorúbb ellenőrzési rendszer kialakítására kötelezik, hogy véget vessenek a szabálytalanságoknak, és csak olyan szolgáltatót engednek piacra lépni, aki a kevésbé frekventált városszéli területeken is vállalja a szolgáltatás elérhetőségét, hogy a metró végállomásától is meg lehessen tenni a hazáig lévő néhány kilométert közösségi e-rollerrel.
Nyitóképünkön: május 19-étől Bécsben sem lehet már akárhol lerakni a közösségi e-rollert (fotó: PID/Christian Fürthner)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!