Szuhoj a pácban: sokat van földön az orosz szuperjet

Trautmann Balázs   ·   2011.08.03. 18:35
nyito

Azt már régóta, több forrásból is lehetett hallani, hogy a repülőgép francia-orosz (Snecma és NPO Saturn fejlesztette és gyártotta) PowerJet SaM-146 hajtóművei jelentősen több üzemanyagot fogyasztanak, mint amiről a tervezésnél szó volt. A számításokhoz képest iszákosabb hajtóművek miatt egyes értesülések szerint a gép közel annyi kerozint fogyaszt egy ciklus alatt, mint a nála jóval nagyobb Boeing 737-800-as. Ami hivatalos: az orosz ipari és kereskedelmi minisztérium SSJ-programmal foglalkozó szakértője, Denis Manturov kijelentése szerint a sorozatgyártású SaM-146 hajtómű 114,3 kilogrammal nehezebb, mint amit terveztek, s valódi fogyasztása 2,7-3,2 százalékkal haladja meg a számított értékeket.

A túlsúlyos PowerJet SaM-146-os <br>(fotó: testpilots.ru)

A Motor Sich elnök-vezérigazgatója, Vjacseszlav Boguslajev az „Aviation EXplorer” magazinnak adott interjújában sietett kijelenteni: vállalata kész olcsóbb, megbíthatóbb és nagyobb teljesítményű hajtóművet szállítani a Superjet részére a SaM-146-os helyett. Érthető a konkurencia „nyomulása”, de meg kell jegyezni: egy új, nagy kétáramúságú hajtómű kifejlesztése, tesztelése és sorozatgyártásának megkezdése, a szükséges logisztikai, üzemeltetési háttér megteremtése nem egyszerű feladat. Pláne nem Oroszországban, ahol aránylag csekély az ilyen hajtóművekkel kapcsolatos kutatási-fejlesztési, illetve gyártási tapasztalat. Nem volt véletlen, hogy a SaM-146-os hajtóművekhez is az NPO Saturn a tapasztalt, francia Snecma segítségét és partnerségét kereste. A hajtóművek mellett egyéb problémák is felmerültek.

Az Aeroflot két hétig volt kénytelen szüneteltetni a típus menetrend szerinti repüléseit, mert problémák merültek fel az utastér megfelelő kabinnyomásáért és a levegő minőségéért felelős fedélzeti rendszerrel. Az első üzemeltető, az EK-95015 lajstromjelű gépet április 19-én fogadó és 21-én forgalomba állító Armavia pedig orosz hírügynökségi értesülések szerint első gépeit 2000 repülésenként alapos vizsgálatnak lesz kénytelen alávetni. Ez a gépek napi ciklusainak számát figyelembe véve várhatóan alig egy esztendőt jelent majd. Az orosz RBC Daily napilap szerint a 7-19. számú legyártott példányok szerkezeti és üzemanyagrendszereinek problémái miatt van szükség a gépek alapos, megbontással járó vizsgálatára és javítására. Ez egyben azt is jelenti, hogy az orosz hatóságok kötelező strukturális megerősítéseket írnak elő, amelyek ismét csak a repülőgép saját üres tömegét növelik, így teljesítményét rontják – ugyanakkor javítják a gép és az utasok biztonságát.

A hazai az igazi? <br>(fotó: jetliners.net)

Az, hogy egy új repülőgéptípussal gondok vannak, nem meglepő. Számos nyugati utasszállító géppel is hasonló helyzet állt elő. A legendás strapabírásukról ismert orosz repülőgépek utódjaként érkező SuperJet 100-as esetében viszont érdekes, hogy pont a repülőgép szerkezete nem bírja az igénybevételeket. Az RBC Daily szerint az Armavia elégedett a típussal: „az első gép érkezése óta több, mint 200 utat teljesített Jerevánból Moszkvába, Teheránba, Szentpétervárra, Dubaiba, Athénba és más városokba. A hajtóműveken kívül más rendszerrel nem volt problémánk. A hajtóműveket nem ilyen aktív üzemeltetésre tervezték”, tette hozzá a légitársaság tulajdonosa, Mikhail Baghdasarov. Ez a kijelentés viszont felettébb sajátos egy, kifejezetten a regionális, napi számos járat lerepülésére szánt repülőgépről.

Az Armavia EK-95015 lajstromjelű első SuperJet-e <br>(fotó: airliners.net)

A gép ugyanakkor az újság szerint április 21-e és július 23-a között 234 repüléssel 577 repült órát gyűjtött, majd Marseille-ben leállt. Az eddig egy 13 napos karbantartási periódus kivételével folyamatosan a forgalomban dolgozó gép az RBC Daily szerint ismét a hajtóművei, azok paramétereinek a normál üzemeltetési értékektől eltérése miatt volt kénytelen Franciaországban megpihenni. A gond ugyanis a SaM-146-os Snecma által fejlesztett részegységében jelentkezett a Jereván-Marseille járat teljesítése közben. A hiba okának felkutatására és elhárítására a Sukhoi Civil Aircraft, a PowerJet és az Armavia közös bizottságot hozott létre, de a légitársaság előre sietett kijelenteni: a gép működőképes és az utasokat semmilyen veszély nem fenyegette az utolsó útján sem. A gép mindenesetre 23-a óta nem repült és továbbra is Marseille-ben várja sorsának rendeződését.

Kapcsolódó hírek