Tarthatatlanná vált a helyzete, lemondott a közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár

Távozott posztjáról Bói Loránd közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár. Pozícióját a jövőben Kerékgyártó János, közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár tölti be.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint Bói lemondása nem függ össze a MÁV elmúlt hetekbeli sorozatos kudarcaival és a balatoni vonalak hétvégi összeomlásával. A súlyos fennakadások az elmúlt két hétvégén jellemezték a 30-as számú vasútvonal közlekedését: bár a társaság pünkösd előtt jelezte, klimatizált mentesítővonatokkal, megerősített járatokkal a Balaton irányába és készenlétben álló MÁV-buszokkal készül a forgalom lebonyolítására, egy tárnoki sorompóhiba borította az elképzelést, és a késések következtében kialakult fejetlenséget az utastájékoztatás hiányosságai fokozták. Az elmúlt hétvégén, vasárnap pedig a Győrből Pécsre tartó Helikon interrégió motorvonatának meghibásodása indított el láncreakciót, a menetrend borult, és egész nap nem állt helyre.
A jelenség kritikusai szerint bár üzemzavarok mindig előfordulhatnak, a jelenlegi állapotoknak mélyebb okai vannak, mint például a fejlesztések leállítása és a vasúti járműbeszerzések visszavonása.
Bói Loránd – akit Hegyi Zsolttal, a MÁV-csoport vezérigazgatójával (akkor még a MÁV-Start vezérigazgató-helyettesével) közösen a vármegye- és országbérlet egyik kidolgozójaként tartanak számon – államtitkár-helyettesként 2023 júniusában a Magyar Vasút nyomtatott változatának adott nagyinterjújában a vasútra váró változások között említette, hogy a közszolgáltatás bizonyos szegmenseiben vitán felül szükség van új járművekre.
„Folyamatban vannak beszerzések: a GYSEV-nél motorvonattender, (az időközben a MÁV Személyszállítási Zrt. nevet felvett. A szerk) MÁV-START-nál pedig hidrogénhajtású szerelvényekre előzetes piaci konzultáció folyik, és ismertek azok az elképzelések is különféle jármű-kategóriák esetében, amelyek még nem tartanak ilyen fázisnál” – fogalmazott. Bói az interjúban elismerte, kevesebb figyelem jutott a meglévő járműállomány folyamatos üzemkészségének megtartására, de tízéves stratégiát készítenek a magyar vasút jövőjéről, ennek természetesen része a járműgazdálkodás is. A stratégia elfogadása után lehet konkrét döntéseket hozni beszerzésekről.
Történt mindez két éve. Az interjú teljes egészében itt olvasható.
Államtitkár-helyettesi kinevezése előtt Bói Loránd 2018-tól dolgozott projektvezetőként a MÁV-Startnál, később, 2019–2020-ban pedig üzlet- és szolgáltatásfejlesztési igazgató volt. Ezt követően a Volánbusznál találjuk vezérigazgatóként, míg végül újra a MÁV-nál kapott feladatot, ezúttal integrációs igazgatóként. 2022. decembere óta volt az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára.
A jövőben Kerékgyártó János, közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár vezeti a közlekedésstratégiai szakterületet is.
(fotó: KTI)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!