Törések a hangárban, egy ritka gép szomorú búcsúja

iho/repülés   ·   2020.10.29. 09:00
ElaV42eXgAAKdLi_cr

A megmaradt 747 SP-k egyike feltehetően hurrikán áldozata lett Louisianában. Nem bírták a hangárajtók a szélvihart?

Azt a baleseti statisztikákból tudjuk, hogy több repülőgép sérül meg a földön, leginkább mozgatások közben, mint a levegőben, de vannak különleges esetek. A közösségi portálok repülési fórumain futott végig a hír, valóban drámai fotók kíséretében egy 747-es súlyos állapotáról, ami azért is volt fontos információ, mert egy ritka altípus példányáról van szó. Portálunk épp a napokban írt a nagy felfedezésről, a Hold vízkészletéről, amely a SOFIA, a NASA repülőgépre szerelt infra távcsöve megfigyelései nyomán születhetett meg.

Akkori cikkünkben írtunk a 747 SP-ről is, erről az alaptípushoz képest 14 méterrel rövidebb Jumbóról, amelyből mindössze 45 készült, és ami a mostani történet szempontjából fontos: ma már csak hét van aktív szolgálatban.

(fotók: Twitter)

Illetve gyaníthatóan már csak hat, mert a most megsérült 747-es a fotók alapján olyan komoly szerkezeti károkat szenvedett, hogy valószínűleg nem érdemes hosszas és rendkívül költséges javításra fogni. A Twitter híradása és az első képek azt sugallták, hogy egy másik, láthatóan kisebb gép szárnya hatolt be a törzs elejébe, az alsó kabin szintje alatt.

A helyszín ezek szerint a híradások szerint az arizonai Marana repülőtér, amely a repülőgép-javítás, karbantartás jeles központja, igaz, van némi repülőtemető-jellege is, ezért szokták némi szomorúsággal emlegetni, amikor például egy-egy forgalomból kivont gépnek is ez a célállomása. De mint nemrég megírtuk, itt történik például két ex-British 747-es felkészítése is az Atlas Air számára, vagyis komoly átalakítási tevékenység is zajlik a hangárokban.

Nyilván ennek alapján gondolhatták sokan, hogy ezen a Jumbón is itt dolgoznak, miután a hajtóművek burkolatai hiányoztak, a feltételezés az volt, hogy karbantartási munkálatokról lehetett szó.

(fotók: kplctv)

Ehhez képest az egyik portál egy halvány utalása egészen másfelé terelte a figyelmet, és innentől kezdve az ütközés okairól is más verziók bukkantak elő. A helyszín eszerint nem Arizona, hanem Louisiana, mégpedig egy másik, mifelénk nem annyira ismert, de különféle repülőgép-javítással és átalakítással kapcsolatos cégeknek helyt adó repülőtér, a Chennault International. Márpedig az államnak erre az övezetére augusztus vége óta nem is egy, hanem két pokolian erős hurrikán csapott le, a Laura és a Delta.

Az egyik, a Laura viharos átvonulása után készült híradó riportban egy-két pillanatra látszik is a jellegzetes sátor-alakú tetővel épült hangár, benne egy 747-es a farokrész felől. Ha felnagyítjuk a képet, kirajzolódik előtte egy ferdén álló 737-es orr-része is, gyanítható tehát, hogy az a szárny, amely az orrkúp mögött felnyársalta az SP-t, ennek a BBJ-nek a szárnya volt, később az is kiderült: ez a gép is átalakítás alatt állt ebben a jellegzetes hangárban. További felvételeken az is látszik, hogy a Jumbónak a balszárnya csak szárnyvéggel ütközött a hangér tartószerkezetének, de a jobb szárny gyakorlatilag darabokra tört, ez is azt valószínűsíti, hogy ezt a gépet nem fogják már rendbehozni.

Némi további netes kutakodás után az is világos, hogy melyik az a cég, amely a Chennault repülőtéren ezzel a tevékenységgel, VIP-gépek átalakításával és belső berendezésével foglalkozik. Sőt, a Citadel Completion címoldalán találhatjuk az egyik legszebb fotót a szerencsétlenül járt SP-ről, a cég jelzi is, hogy többek közt 747-esekkel foglalkozik, egy olyan, több mint 24 ezer négyzetméteres alapterületű hangárban, amely két Jumbót is képes egyszerre befogadni.  

Az pedig a korai híradásokból is egyértelműen kiderült, hogy a gép a megmaradt SP-k közül annak a kettőnek egyike – lajstromjele VQ-BMS – amelyeket VIP-feladatokra üzemeltet egy világszerte kaszinóépítésből és fenntartásból meggazdagodott cég, a Las Vegas Sands Corporation, főképp saját tulajdonosai, amerikai és kínai főnökei utaztatására, de előfordult utasai között a szupermodell Kim Kardashian és volt élettársa, a Grammy-díjas elnökjelölt, Kanye West.

(fotó: oriontalent.com)

Ami továbbra sem teljesen világos, az az, hogy tulajdonképp mi okozta a feltehetően zárt hangárban a két gép ütközését, a jelek szerint olyan erővel, ami aztán a nagyobbik repülőgép szárnyának többszörös törését okozta az épület oldalánál. A rendelkezésre álló fotókon a hangár tetőszerkezete nem látszik sérültnek, viszont lehet, hogy a hangár mindkét végén felszerelt, több részben nyitható-zárható ajtórendszer nem bírta a hurrikán nyomását. Talán a mostani híradások nyomán kapunk majd részletesebb információkat a történtekről.

(fotó: oriontalent.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek