Tőzsdére megy a Wizz?

iho   ·   2013.07.26. 08:10

Időről időre lobbannak fel pletykák a Wizz Air tőzsdére lépésével kapcsolatban. Legutóbb már hírügynökségek azt is tudni vélték, hogy melyik befektetési bankokat választotta a diszkont-légitársaság a részvények londoni elsődleges kibocsátásának levezényléséhez. Alapkezelők szerint azonban jobban járna a cég, ha a budapesti tőzsdén is forognának a papírjai. A piaci környezet mindenesetre kedvez most a Wizz Air tőzsdére lépéséhez, az elmúlt hónapokban ugyanis a befektetők szerették a diszkont-légitársaságok részvényeit – hangzik a portfolio.hu elemzése.

A Bloomberg már azt is tudni véli, hogy a Barclayst, a Citigroupot és a JP Morgant kérte fel a vállalat a részvénykibocsátás lebonyolítására. A hírek szerint a londoni tőzsdére vezethetik be a részvényeket és 800 millió brit font, vagyis mintegy 280 milliárd forint lehet a piaci kapitalizáció.

Általánosságban a tőzsdére lépésnek két fő oka lehet: vagy pótlólagos forrásra van szüksége a vállalatnak, akár a további növekedéshez, vagy a tulajdonosok szeretnék készpénzre váltani tulajdonukat, vagy legalábbis annak egy részét. A Wizz Air esetén mind a kettő szóba jöhet. A légitársaság első befektetője az amerikai Indigo Partners kockázati tőketársaság, a kockázati tőkés befektetők jellegzetessége pedig, hogy inkább pénzügyi és nem stratégiai befektetők, a cégek egy bizonyos életciklusában fektetnek be, majd idővel kiszállnak és realizálják a nyereségeket.

A Wizz Air esetén pedig indokolt lenne, ha 10 év után pénzre szeretnék váltani befektetésüket. A terjeszkedési tervek is ezt támasztják alá, számos keleti ország felé nyitott a társaság, az új járatokhoz pedig új gépek, több alkalmazott és több forrás kell.

Ahhoz azonban, hogy sikeres legyen egy részvénykibocsátás, kedvező befektetői hangulat is kell, bizonytalan környezetben ugyanis hagyományosan kisebb az érdeklődés a részvénykibocsátások iránt. Ebből a szempontból most jó lehet az időzítés, hiszen az európai tőzsdék újabb és újabb csúcsokra emelkednek, a diszkont-légitársaságok részvényei pedig szárnyaltak idén: a Ryanair részvényei 55%-kal, az easyJet papírjai pedig közel 90%-kal értékelődtek fel.

Kapcsolódó hírek