Turbógenerátor technológia: Rolls-Royce fejlesztés magyar részvétellel

iho/repülés   ·   2022.06.23. 12:00
rolls_royce_

A hibrid megoldás a tisztán elektromos rendszerekhez képest több utast és nagyobb hatótávolságot kínál.

A brit hajtóműgyártó fontos szereplője az egész világon zajló fejlesztéseknek az új, alacsony üzemanyag-igényű hajtásrendszerek megteremtésére. És szintén az egész világon elsőoldalas hír volt, amikor egy amerikai eredetű sárkányba épített elektromotorral a britek sebességi világrekordot állított fel, de a jövő takarékos rendszerei szempontjából az az igazán fontos, amit a cég az elmúlt hónapokban kísérletezett – jelentős magyar részvétellel: a Tecnam módosított P2010-es típusú repülőgép elektromos hajtásrendszerének, az elektromos motornak, az inverternek, az akkumulátornak és az irányító rendszernek a tervezéséért, gyártásáért és integrációjáért a magyar Rolls-Royce csapat volt a felelős.

A Rolls-Royce friss közleménye már turbógenerátorként említi az új technológiát, ami „újratölti az akkumulátorokat felszállás után, vagy direkt hajtja meg a légcsavart, lehetővé téve, hogy a repülőgép repülés közben változtassa a meghajtás erőforrását”.

Ennek a hibrid konfigurációnak az az előnye, hogy ellentétben a csupán akkumulátorok révén működő gépekkel, jóval hosszabb repüléseket tesz lehetővé, és a meghajtáshoz 500 illetve 1200 kilowattnyi energiát biztosít. Az új rendszer akár fenntartható üzemanyagokat, akár hidrogént is használhat.

Közben megkapta szerkesztőségünk a Rolls-Royce magyar csapatának a közleményét is az új rendszerről, amely „egy új generációs, kisméretű gázturbinából, villamos generátorból és energiaátalakító egységből áll”. A turbógenerátor előnyét a hazai szakemberek is a nagyobb hatótávolságban látják, „A teljesen elektromos hajtásrendszerek jelenlegi akkumulátor technológiája a függőlegesen fel- és leszálló, valamint ingázó repülőgépek számára tesz lehetővé rövid távú városi, régiók-, illetve olyan szigetek közötti ingázó repülést, mint a norvég vagy a skót szigetvilág. A széles, 500kW és 1200kW közötti teljesítménytartományt lefedő turbógenerátor fejlesztésével új, nagyobb távolságú útvonalak nyílhatnak meg, az akkumulátoros, elektromos repülőgépekhez képest".

Az elektromos és hibrid-elektromos technológiai megoldások „hozzájárulnak ahhoz, hogy a vállalat a saját működését 2030-ig, a teljes légiipart pedig 2050-ig karbonsemlegessé tegye. Ennek az elköteleződésnek volt jelentős mérföldköve a magyar Rolls-Royce mérnökök által fejlesztett párhuzamos hibrid-elektromos hajtásrendszer létrehozása, a H3PS projekt” – állaptotta meg Rob Watson, a Rolls-Royce Electrical elnöke.

Végül rövid összefoglaló a Rolls-Royce Magyarországról: több mint száz Rolls-Royce mérnök dolgozik Budapesten fenntartható elektromos technológia fejlesztésén a jövő megoldásaihoz. Kompetenciáik közé tartozik újszerű elektromos eszközök, motorok és generátorok, inverterek, vezérlők, energiatároló berendezések és energiaelosztó rendszerek (EPDS) létrehozása kisrepülőgépek, ingázó repülőgépek, városi légiközlekedés járművei, valamint segédüzemi áramellátó berendezések számára. "A Rolls-Royce Magyarország 2019 októberében kezdte meg működését, miután a motorgyártó Rolls-Royce megvásárolta a Siemens technológiai csoporttól az eAircraft belső start-upot.”.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.