Új Air Force One: per és ellenper
Elkészül-e határidőre a két, egykor a Transaero-nak gyártott Jumbo? És milyen lesz a festésük?
Durva jogi adok-kapok tereli a közfigyelmet ismét az amerikai légierő egyik leglátványosabb projektjére, az új Air Force One-ra. A mintegy harmincegy éve dolgozó két VC-25A leváltásáról 2016-ban született meg az első szerződés, majd egy évvel később módosítottak a koncepción, nem újonnan gyártott gépeket használnak majd, hanem két, a csődbe ment orosz Transaerónak legyártott Boeing 747-8i utasszállítót alakítanak át, hogy megfeleljenek az Air Force One támasztotta különleges követelményeknek – természetesen a gépek, a jelenlegiek is, csak akkor használják ezt a hívójelet, ha az Egyesült Államok első embere valóban a fedélzeten tartózkodik.
Trump elnök ugyan egy ideig mintha az egész folyamatot le akarta volna állítani, az is szóba került, hogy saját 757-esét használja hivatalos repüléseire is, de aztán ő is inkább a kék-fehér Jumbókon repült – például hivatala átadásának napján, amikor a washingtoni eskütételen való részvétel helyett utolsó elnöki repülésével Floridába érkezett, egy órával azelőtt szállt le Palm Beach repülőterén, hogy megszűnt a joga a gép használatára. De Trump még elnöksége utolsó heteiben kiadta az utasítást, hogy a 747-eseket az általa megálmodott, kék-fehér piros, „hazafias” festéssel lássák majd el, az évtizedek óta jól ismert, de egyébként a levegőben a biztonságiak szerint a gépet inkább rejtő fehér-kék helyett.
A 3 milliárd 900 milliós átépítés azonban valószínűleg még bőven nem ért el a külső festésig. A Boeing néhány hete beperelte a texasi GDC Technics nevű céget, amelyet a belső átalakítással bízott meg. A gyártó felbontotta a szerződést, többmillió dolláros károkozással vádolva a vállalatot, és azzal, hogy veszélyezteti az amerikai légierő számára kritikus fontosságú munkát, fizetésképtelen és nem tudja betartani a szerződésben foglaltakat.
A GDC Technics pedig most ellenpert indított a Boeing ellen, amely szerinte a saját kudarcaiért próbálja bűnbakká tenni a texasiakat. A késlekedés oka a kereset szerint a Boeing hibás program-menedzselése, illetve az irat említi magának a repülőgépgyártó óriásnak a pénzügyi nehézségeit. Vagyis gyakorlatilag a szerződő felek mindegyike hasonlóképp vádolja a másikat.
A GDC egyébként gyakorlott az efféle munkákban, bár ezt nem hozták nyilvánosságra, de minden valószínűség szerint például ez a cég végezte annak a 777-esnek az átépítését, amely nemrég teljesítette első útját indiai kormánygépként.
A két Jumbo, vagy legalábbis az elsőnek elkészülő gép, az eredeti tervek szerint 2024 végéig kell, hogy szolgálatba álljon. Noha a maga periratában egyéves csúszást jelzett, a Boeing szerint a határidő mégis tartható, vagy egy másik céget bíznak meg a munkával, vagy megoldják „házon belül”.
És még egy információ: a Fehér Ház szóvivője januárban azt mondta, Biden elnök addig egy percet sem foglalkozott az új elnöki gépek festésével, és azóta ez a kérdés nem bukkant fel a hírek között.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!