Új Airbus légitársaság: a Beluga-flotta

iho/repülés   ·   2022.01.26. 09:00
a300_beluga

A korábbi típust leváltja az Extra Large, felszabadul az ST-k kapacitása. A helikoptertől a műholdakig, új rakodási rendszer.

Az európai gyártó újabb lépést tett a cargo-piac meghódítása érdekében: öt korábban gyártott különleges gépe válik elérhetővé a megrendelőknek túlméretes szállítmányok továbbítására, egy új légitársaság formájában.

A jámbor fehér delfin nevét és újabban a rajzolatát is idéző méretes gépeket a kilencvenes években azért fejlesztették, hogy a sokfelé készülő különféle Airbus-részeket, törzseket és szárnyakat, orr-részeket és vezérsíkokat az összeszerelés helyszínére szállítsa. Közben azonban az Airbus megkezdte a gép újabb, nagyobb méretű és teherbírású változatának elkészítését, az első Xl, vagyis Extra Large, 2018-ban repült először, és a korábbi tervek szerint 2025-re kell, hogy teljesen leváltsa az előző Beluga-típust.

(fotók: Airbus)

A „sima” ST-t az Airbus a már gyártásban nem lévő A300 bázisán alakították ki, az XL a most is gyártott közkedvelt szélestörzsű, az A330-as alaposan átépített változata, amely a tervek szerint fokozatosan átveszi az Airbus „belső légiforgalmát”, és mivel a mai kilátások szerint az újak elegendők erre a munkára, az ST kapacitása kiajánlhatóvá vált.

Lássuk tehát, mit tud a BelugaST, amelyet egyébként már korábban is volt, hogy nem a repülőgépgyártás szállítóeszközként használtak, például többször repültettek vele az indítás helyszínére méretes műholdakat, sőt, a Nemzetközi Űrállomás egyik modulját is, nagy és érzékeny ipari berendezéseket, méretes repülőgép-hajtóműveket, sőt, helikoptereket is. Mint ahogy az Airbus mostani beszámolója szerint az új Beluga-szolgálat első decemberi repülése is egy meg nem nevezett forgószárnyas (a fénykép alapján Super Puma/Cougar) továbbítása volt az Airbus Helicopters központjából (Marignane, Franciaország) Japánba, ehhez csak a rotorlapátokat kellett leszerelni.

Az út több közbülső leszállással zajlott – Varsó, Novoszibirszk, Szöul – ami jelzi, hogy az ST hatótávolsága, persze terheléstől függően, nem túl nagy, 41 tonnával 2800, 26 tonnával 4600 kilométer, ami nyilván köszönhető a dundus kialakítás okozta nagy légellenállásnak is. Ami viszont mindenképp hatalmas előnye, hogy minden, az „outsized” piacot szolgáló más teherszállítóhoz képest nagyobb méretű, 7,1 méteres magasságú és ugyanilyen széles darabokat képes a fedélzetére venni. A tehertér nem túlnyomásos, viszont fűthető, tehát mondjuk élő állatot nem vihet, de volt, hogy nagyméretű értékes festményeket hordozott, amelyek esetében bizony fontos feltétel volt a megfelelő hőmérséklet. Viszont a hasznos teher súlya nem lehet több, mint 47 tonna.

Amit mindenképp meg kellett oldani, az a rakodás. Mint ezt sokszor láthattuk, az Airbus gyártóközpontjaiban, amikor mondjuk egy törzsrész kellett, hogy a gépbe kerüljön, mind az indulásnál, mind az összeszerelő sornál speciális dokkoló rendszereket alakítottak ki, hiszen a terheket a némiképp lesüllyesztett orr-rész fölött kellett be- és kivarázsolni. Ha azonban kibővül a szállítási hálózat, olyan reptereken is kell felvenni és kirakodni, ahol ezek a „dokkok” nyilván nem léteznek.

A megoldás egyfelől egy paletta-rendszer (Multi-Purpose-Pallet, MPP), ami a rakodótérben könnyíti a darabok mozgatását, másrészt egy olyan. húsz tonna teherbírású emelő-rakodó berendezés (on-board cargo loader, OBCL), amelyet a gép a reptéri berendezésektől függetlenül használhat és amelyet saját maga képes a helyszínre szállítani, a raktér elülső részében.

Ennek lehetnek bizonyos hátrányai, például ennek a berendezésnek a cipelése csökkenti a hasznos terhet súlyban és méretben, de feltétlen előnye a rugalmasság, ami különösen alkalmassá teszi a gépet nem csak kereskedelmi, hanem humanitárius feladatok elvégzésére is, amikor az a fontos, hogy nagy tömegű, de talán nem túl nehéz áruk, akár ivóvíz, élelmiszer, orvosi eszközök és egyebek jussanak mihamarabb a céljukhoz.

Lehet, bár erről nem ír az Airbus ismertetője, hogy az elmúlt másfél év cargo-történelme is inspirálta a Beluga-szolgáltatást, amikor repülőgépek százai repültek maszkokkal, lélegeztető gépekkel és vakcinákkal a tehertérben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.