Új élet egy öreg Jumbónak: a Rolls-Royce ex-Qantas tesztgépe

iho   ·   2020.07.27. 12:00
cim

Öröm az ürömben: van olyan óriásgép, amely ebben a szomorú időszakban, amikor a négyhajtóművesektől sorra válnak meg a légitársaságok, mégiscsak kap egy újabb esélyt az igazi életre, a további repülésre, méghozzá igen komoly szerepkörben. Az ausztráloktól a múlt héten repült el az utolsó néhány Qantas Jumbo, amelyek egyike tesztgépként folytatja pályafutását, a Rolls-Royce színeiben – adja hírül a népszerű légiközlekedési portál, a hajtóműgyártó közleménye alapján.

Pontosabban: a VH-OJU lajstromjelű, Lord Howe Island nevű 747-400-as valójában már tavaly ősszel átrepült új állomáshelyére, az Egyesült Államokba, a Washington állambeli Moses Lake repülőterére, amely az egyik fontos tesztközpontja az új fejlesztésekkel foglalkozó légiipari cégeknek. Október közepén a mi is megírtuk, hogy a gép az utolsó Sydney–Los Angeles járatának lerepülése után ment tovább északra. A gép átadása tehát már korábbi koncepciók eredménye volt, a Qantas egyike volt azoknak a társaságoknak, amelyek tervezték a púpos óriások kivonását, amit aztán a vírus-válság gyorsított fel.

(fotó: Rolls-Royce)

A gép, mint akkor megírtuk, a légitársaságnál 92 ezer órát repült, az általa szállított utasok száma több, mint két és félmillió, a berepült távolság több, mint hetven millió kilométer volt. Ami pedig különösen alkalmassá tette az új feladatra, az, hogy ez volt a Qantas 747-esei közül a legfiatalabb, ugyancsak Rolls-Royce hajtóművekkel üzemeltetett változat, és a tavalyi hírek szerint még legalább tizenöt évnyi szolgálat vár rá, de a Simple Flying szerint az új üzemeltető új nevet is ad neki.

A szolgálat persze hosszú és alapos átépítési munkálatok végeztével indulhat: az AeroTEC felügyelete alatt nem csak hogy kiszerelik a 364 ülést és a különböző utaskomforttal kapcsolatos részeket,  el kell, hogy készüljenek a kabinban az átalakítások a mérőberendezések, műszerek, kamerák tömkelegének elhelyezéséhez. nem tudni a részleteket, de lehet, hogy módosítani kell a szárny alatti pilonokon is, hiszen a most tesztelésre váró új konstrukciók rendszerint sokkal nagyobb átmérőjű hajtóművek, mint amit a „civil” 747-es használt. Illetve, amint ezt már más gyártók (P&W, GE) légi próbapadjain is láthattuk, a kisebb, regionális vagy üzleti gépek számára készülő hajtóművek számára rendszerint külön pozíciót alakítanak ki, valahol a törzsön, és ez természetesen szerkezeti módosításokat igényelhet.

(fotó: Qantas)

Az biztos, hogy a 747-es szárnyszerkezete nagyon erős, elbírja a nagyobb függesztményeket, ráadásul a Qantas Jumbói megkapták az „ötödik hajtómű” hordozásához szükséges szerkezeti módosítást és pilon-helyet, amit bizony időről időre használtak is.

A Rolls-Royce mostani kommunikációja jelzi, hogy a digitális légi laboratórium feladata lesz az Intelligent Egines program keretében a cég új, nagy hatásfokú, alacsony fogyasztású és kibocsátású hajtómű-típusának – RR UltraFan – alapos kipróbálása reális repülési körülmények között. Ami persze a mostani súlyos visszaesés idején optimista célnak tűnik, valójában azonban mostantól még fontosabb: a jövő légiközlekedésének minőségéről van szó, a várható még keményebb követelményekről, hogy amikor a járvány után (remélhetőleg) megint a növekedés kerül sorra, ne lehessen vádolni a globális légiforgalmat azzal, hogy a klímaváltozás egyik fő okozója.

Még egy érdekes részlet a tavalyi összefoglalókból, a kérdés, vajon miért ragaszkodik mindhárom nagy hajtóműgyártó tesztgépként a 747-esekhez? Nemrég például a General Electric váltott egy öreg 747-esről egy fiatalabbra ebben a szerepkörben. Nos: a gép bal-belső pozíciójában akár négyméteres átmérőjű hajtómű is elfér a beton fölött, ha a friss próbapéldány nem működik megfelelően és le kell állítani, a másik három hajtómű ereje bőven elég a továbbrepüléshez, annak ellenére, hogy egy leállított hajtóműnek hatalmas a légellenállása.

A Qantas 747-esei kifejezetten nagy hatótávolságra optimalizált változatok voltak, ez is sokat segíthet abban, hogy a sokórás teszteket végigrepüljék, és közben bőven van elég hely és kapacitás arra, hogy megfelelő létszámú mérnökcsapat dolgozhasson a tágas kabinban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.