Újabb két Ikarusszal gazdagodott a Közlekedési Múzeum
A megújuló Közlekedési Múzeum közleménye szerint az Ikarus 211-es a 200-as típuscsalád egyetlen nagyobb szériában gyártott midibusza volt. Összesen 5650 készült belőlük 1974 és 1990 között, szinte kizárólag csak a hazai és az akkori NDK piacra. A típust a Volánok kisebb forgalmú helyközi vonalakon, különjáratokon és szerződéses járatokon használták, a fővárosban ilyen közlekedett a „Várbusz” vonalán. A múzeum Ikarus 211-ese 1990-es gyártású, és leginkább a korszakban még jellemző munkásszállító buszként használták.
Az Ikarus 280-as az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár legsikeresebb, világszerte ismert és használt városi-elővárosi csuklós busza volt. Az 1972-ben bemutatott, 1973-tól sorozatban gyártott autóbuszból 2002-ig több mint hatvanezret gyártottak a világ számos országába. Becslések szerint az 1970-es és 1980-as években a világ csuklósbusz-gyártásának a kétharmadát ez a típus tette ki. Sikerét jelzi, hogy a világ számos országa vásárolt belőle: forgalomba állították
- a Szovjetunióban,
- Lengyelországban,
- Törökországban,
- Csehszlovákiában,
de eljutott
- Kínába,
- Venezuelába,
- Tunéziába,
- Iránba
- és Tanzániába is.
A múzeum autóbusza 1986-ban gördült ki az Ikarus gyár kapuján, majd fővárosi vonalakon üzemelt, egészen 2014-es selejtezéséig. A kocsi az utasok és közlekedésbarátok által kedvelt harmonikaajtós kivitelű, ez volt az egyik legutolsó harmonikaajtós kocsi a BKV-nál.
Vitézy Dávidot, az intézmény főigazgatóját idézve azt írták: a Közlekedési Múzeum megújítása érdekében világos gyűjteménybővítési koncepcióval rendelkeznek, amelyben kiemelt cél a magyarországi járműgyártás emlékeinek megőrzése és bemutatása. Még az idén további értékes járműveket terveznek megvásárolni és „gőzerővel zajlanak a restaurálási és a digitalizálási munkák is”.
A Közlekedési Múzeum kiemelt feladatának tekinti a hazai autóbuszgyártás emlékeinek megőrzését. A múzeum gyűjteményébe kerülő autóbuszokat felújítják, némelyikükkel már az elmúlt hónapokban is találkozhattak az érdeklődők különböző szakmai programokon. A járművek megmentése mellett a múzeum kiemelt figyelmet fordít a hazai autóbusz-közlekedés és autóbuszgyártás dokumentumainak gyűjtésére, megőrzésére, feldolgozására is. Jelenleg is nagyszabású digitalizálási program fut a Mávaut fotóanyagának feldolgozása érdekében, amelyet a múzeum hozzáférhetővé is tesz majd.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!