Újra levegőben a Közlekedési Múzeum Ancsája

iho/repülés   ·   2016.07.12. 11:15
400px_kozlmuz_ancsa

A Városliget szélén található Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum teraszán kiállított An-2-es jó tíz évet követően mozdult meg, igaz nem önerőből – a munkálatokról az intézmény Facebook-oldala számolt be. A kiállított járműveket a három évre tervezett felújítás idejére elköltöztetik.

Költöztetik a Közlekedési Múzeum An-2-esét. A képre kattintva galéria nyílik. (fotók: Illés András/MMKM)

A lengyel gyártmányú kétfedelű, könnyű vegyes feladatú An-2-es repülőgép sorozatgyártása 1948-ban kezdődött. Törzse fémépítésű, személyzete két fő, teherterében tizenkét utast, vagy tizennégy ejtőernyőst, vagy ezerötszáz kilogramm tömegű terhet szállíthat. A szárnyak két főtartósak, fémépítésűek vászonborítással. A közvetlenül a törzshöz csatlakozó szárnyakat egy-egy „I” tartó és huzalok merevítik. A futómű hárompontos, nem behúzható, farokkeretes. Hajtóműve egy AS-62 M típusú kilenchengeres csillagmotor, 736 kilowatt teljesítményű. A légcsavar fém, négyágú.

Műszaki adatok
Fesztáv: 18,18 méter
Hosszúság: 13,1 méter
Magasság: 5,95 méter
Szárnyfelület: 71,50 nm
Felszállótömeg: 5500 kilogramm
Legnagyobb sebesség: 196 km/óra
Munkasebesség: 150–160 km/óra

A repülőgépet 2004 tavaszán helyezték el a városligeti épület tetején. A Közlekedési Múzeum ikonikussá vált műtárgya a 2003-ban megrendezett „100 éves a magyar motoros repülés” című időszaki kiállítás keretén belül érkezett a múzeumba, pontosabban annak teraszára. Az elhelyezésének is köszönhető, hogy a szerkezet könnyített lett és a nyolcszáz kilogramm tömegű, ezer lóerős motor restaurálva lett kiállítva az épület belső terében. A gép légcsavarját csupán egy hosszabb cső tartja a motor helyett. Ezt az An-2-est három másik Antonovból (törzs, a szárny és a vezérsík) állították össze. A légiközlekedésben ilyen összeállításban soha nem vett részt, ezért nincs is rajta a kötelező „HA-” kezdetű lajstromjel. A hiányzó lajtstromjel helyén „Közlekedési Múzeum” felirat található.

Június közepén a múzeum villamosai tekinthették meg a környéket olyan szemszögből, ahogy valószínűleg addig még sosem.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek