Üzemben a világ első, vasúti sínek közé telepített mobil naperőműve

A svájci Sun-Ways évi tizenhat megawattóra energia előállítására képes egysége már termel is az ország nyugati részében, a Neuchâtel-hegységben vezető pályán.
A startup-cég által a világ első, a vasúti forgalom számára megnyitott sínek közé elhelyezett naperőművének nevezett rendszer összesen 48, egyenként 385 Watt teljesítményű panelből áll, vagyis összesen tizennyolc kilowattra képes – az áramot a helyszíntől ötszáz méterre található közüzemi hálózatba táplálja be.
A svájci szövetségi közlekedési hivatal tavaly októberben hagyta jóvá a mobil naperőmű alkalmazását. A rendszert azóta számos tesztnek és elemzésnek vetették alá a hivatal kérésére, majd megszerezte az összes szükséges engedélyt.
A Sun-Ways-től elmondták, a következő három év során különböző méréseket végeznek majd a panelek burkolatán, a szennyeződéseken, valamint a vasúti infrastruktúrára gyakorolt hatásán. Az adatok segíteni fognak annak meghatározásában, hogy a vasúti üzem biztonságosan lebonyolítható-e egy, a sínek közé telepített, mobil naperőművel.
Az üzembe helyezés során belga, dél-koreai, francia, indonéz és izraeli delegációk is részt vettek, hogy felmérjék, lehetséges-e a technológia ezen országokban való alkalmazása.
Nemrégiben egy nemzetközi csapat műszaki és gazdasági elemzést végzett annak megállapítása érdekében, hogy a vasúti sínek közé vagy közelébe telepített fotovoltaikus (napelemes) rendszerek megvalósíthatók-e vidéki helyszíneken. Az eredmények azt mutatták ki, hogy ez a kritikáknak gyakran kitett projekttípus nemcsak műszakilag megvalósítható, hanem kereskedelmi szempontból is vonzó lehet.
A kritikusok két fő problémát említettek, melyek korlátozhatják a napelemek teljesítményét: az egyik az erős szennyeződés, a másik pedig a felette áthaladó vonatok által okozott nagy mechanikai igénybevétel. Úgy vélik, mindkét tényező jelentősen lerövidítheti a rendszer élettartamát és csökkentheti az energiatermelés mértékét.
A kutatók elismerték ezeket a kockázatokat, de kiemelték, hogy például Bangladesben jellemzően puha hordalékos talajra építik a síneket, mely általában tompítja az elhaladó vonatok által okozott rezgéseket. Eredményeiket az e-Prime – villamosmérnöki, elektronikai és energetikai fejlesztések (e-Prime – Advances in Electrical Engineering, Electronics and Energy) című, nyílt hozzáférésű, online szakmai folyóiratban tették közzé, „Egy vasúti pálya melletti fotovoltaikus erőmű műszaki-gazdasági vizsgálata vidéki felhasználásra Bangladesben” (Techno-Economic Study of a Photovoltaic Power Plant Besides the Railway Track for Rural Uses in Bangladesh) címmel – számol be a PV Magazine.
(Nyitóképünkön a Sun-Ways sínek közé telepített mobil naperőműve. Kép forrása: Sun-Ways / pv-magazine.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!