Valamikor újranyit ma a Keleti pályaudvar

Határidőre és költségkereten belül, de a tervezettnél több beavatkozást hajtott végre a MÁV-csoport. Majd hajnalban történt valami, amiről Hegyi Zsolt számolt be egy rövid videóban.
Befejezték az elmúlt időszak legnagyobb műszaki felújítását a Keleti pályaudvaron, ahol augusztus 25-től éjjel-nappal és hétvégén is dolgoztak.
Vasárnaptól visszatér a megszokott élet a történelmi főépület csarnokába és peronjaira: munkagépek helyett ismét a személyszállító vonatok veszik birtokba a pályahálózatot, amelyek újra a Keletiig közlekedhetnek, nem csupán az ideiglenes végállomásokig és átszállópontokig.
A MÁV saját forrásából megvalósított, mintegy 4,4 milliárd forintos beruházása során 400-450 dolgozó közreműködésével és számos munkagép, vasútüzemi és közúti jármű igénybevételével elvégzett szerelési munkák eredményeként a Keleti pályaudvaron évekre biztosítható a berendezések üzembiztonsága, jelentősen csökken a meghibásodások, az üzemzavarok száma, ezáltal pontosabbá, megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés.
Így kezdődött a MÁV közleménye, de hajnalban történt valami.
De vissza a közleményhez!
A nyitás első napjaiban a felújított, karbantartott pálya- és biztosítóberendezési elemek, ezen belül jellemzően a váltók – a szabályozások, ellenőrzések ellenére – esetenként még nem állnak be megfelelően, ezért egy-egy vágányon előfordulhatnak korlátozások. A finomhangolás ideje alatt ezért megerősített létszámban folyamatosan készenlétben állnak a szakemberek, hogy minél gyorsabban javítsák a berendezéseket.
Az egyhónapos karbantartás ideje alatt
- kicseréltek négy kilométernyi úgynevezett hosszúsínt és a tervezett 2300 helyett 2560 váltó alatti talpfát; kitérőfát.
- Mintegy 50 váltó karbantartását végezték el, és a tervezettnél jóval több, csaknem 150 váltót ellenőriztek.
- Csaknem 2800 méteren ágyazatot cseréltek, illetve rostáltak.
- A felsővezeték-hálózaton 15 ezer 600 méteren cserélték a koros vezetékeket.
- Tizennégy kilométernyi vágányt szabályoztak a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső, illetve Ferencváros között, továbbá a Keletiben lévő fővágányokon.
Ezek olyan mértékű feladatok voltak, amelyeket csak a vonatforgalom teljes szüneteltetése mellett lehetett hatékonyan és koncentráltan elvégezni, amikor a pályaudvar infrastruktúrája szabadon hozzáférhető.
Nemcsak az utasok vonatai által használt vágányokon, de a „kulisszák mögött”, a tárolóvágányokon, az üzemi pályaudvaron, a járműjavító bázisok területén is jelentős munkákat végeztek, hogy a pályaudvar kiszolgálása is gyorsabbá és biztosabbá válhasson a felújítást követően.
Átépítették az 1-2. vágány peronját, ahol az ősz folyamán úgynevezett taktilis sávot is kialakítanak. A többi peronon is
- karbantartották az utastájékoztató berendezéseket,
- lefestették a padokat és szemeteseket,
- lecserélték az órákat,
- javították a világítási rendszert, illetve
- a perontetők szigetelését is.
Nem áll meg a munka ősszel sem! Ekkor azonban már vágányzárat vagy nagyobb forgalomkorlátozást nem igénylő munkákkal és karbantartásokkal folytatódik csak a Keleti felújítása. Így egyebek mellett több mint 110 váltó karbantartását végzik el, ebből mintegy 20-30 váltónál alkatrészeket, síneket, illetve talpfákat is cserélnek, de az utasforgalom fenntartása mellett.
A vasúti pályán végzett munkáknak köszönhetően – a technológia szerint előírt utószabályozásokat követően – menetrendváltásig visszaemelik az állomási területen engedélyezett sebességet 40 kilométer/órára a fővágányokon, a kapcsolódó bevezető szakaszokon pedig 80 kilométer/órára, valamint a mellékvágányokon is megszüntetik a korlátozások jelentős részét. A beavatkozásoknak köszönhetően megelőzhető lesz a sebességkorlátozások újbóli bevezetése, növekszik a vonatközlekedés pontossága és csökken majd a műszaki üzemzavarok valószínűsége; sebességkorlátozások ma átlagosan másfél perces késéseket okoznak. Ezenkívül rövidül a tolatási, kocsirendezési műveletek ideje is, így megnő a pályaudvar kapacitása, mérsékelhetők lesznek a feltorlódások.
Üvegfödém
A Keleti pályaudvar teljes kizárással járó felújítási munkáival párhuzamosan a peronszinten az Utascentrum üvegfödém szerkezetének munkaterület-lehatárolása megtörtént, a szükséges helyszíni vizsgálatok elkészültek, megkezdődtek az előkészítő munkák. A MÁV-csoport az üvegfödém repedésének okát korábban már vizsgálta. Az elkészült igazságügyi szakértői vélemény alapján egyértelművé vált, hogy a repedés hátterében kivitelezői hiba áll, ennek oka pedig az, hogy a rétegrendek vastagságát és anyagát nem megfelelően választotta meg a kivitelező. A cserélendő üvegfödém-mezők gyártási ideje több hónap, a munkálatok várhatóan jövő év elejéig befejeződnek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!