Vasútmodellező válogatott

Jermann Kálmán   ·   2014.04.03. 07:45
00kicsi

Míg egy otthoni terepasztal a készítője pillanatnyi hangulatától, aktuális alkotókedvétől függően, erősen hullámzó ritmusban épül, az üzleti vállalkozásban megvalósuló Miniversumnál ezt a luxust nem engedhetik meg a befektetők. Amikor eldőlt, lesz ilyen turistalátványosság, és hogy milyen lesz, onnantól a napokra lebontott tervek szigorú betartása lett a legfontosabb tényező. Az 1:87-es kicsinyítésű, 300 négyzetméter nettó alapterületű, a valóságról mintázott tájakkal és épületekkel sűrűn telerakott asztal határidőre való berendezéséhez heti 400-450 munkaóra látszott szükségesnek. Képzelje el, ehhez előzőleg normaidőt kellett meghatározni mindenre, így a vágányfektetésre, az ágyazatszórásra, a sínszálak festésére, az elektromos kábelezésre, hegyoldalak fásítására, városok vadnyugati tempójú telepítésére, kis túlzással még a sűrű bozótosban szerelmeskedők jelenetének létrehozására is. Ezt követte az egységes minőségre és gyorsaságra képes munkatársak kiválasztása, majd kilenc hónapra előre táblázatba foglalni nekik a teendőket.

Gondoljunk bele, micsoda őrületes önfegyelmet igényel napi nyolc órában terepasztalt építeni. Nem ám úgy, hogy „ma nincs kedvem a sziklafallal pepecselni, inkább belekezdek ebben a sarokban a faültetésbe”, hanem az előírt munkafázist előbb befejezni, még akkor is, ha a spakli már hirtelen felindulásból elkövetett emberölés elkövetésére alkalmas szerszámnak minősül, amikor az ötödik azonos munkával töltött napon, a hatodik négyzetméternél odajön valaki, és megkérdezi, „mennyi van még hátra?” Ehhez az embert próbáló feladathoz elsősorban rutinos, a részletekre maximálisan ügyelésben már bizonyított kollégák kellettek. Az ötletgazda Kocsis Attila ennek alapján kereste meg a hazai terepasztal-készítők krémjét (olyanokat, akik nem leplezik alkotásaikat, és esetleg az építés folyamatába is betekintést engedtek), és egyezett meg közülük a városi témákra Kiss Róberttel (Index-fórumon: Dampf) és Martisz Gáborral, a terepre pedig Kövér Zoltánnal és Tiringer Ferenccel (Paksinuti). Hozzájuk csatlakoztak azok, akik hirdetésre jelentkeztek, és a szigorú vizsgafeladattal sikeresen megbirkóztak (lásd az Indóház 2013. augusztusi számát). Akadnak közöttük saját terepasztalt építők, de makettezők is bőséggel. A következőkben azt a bő tucatnyi alkotót mutatjuk be, akik teljes munkaidőben dolgoznak a Miniversumon.

Az osztrák–német-asztalok vidékfejlesztési főmegbízottja Tiringer Ferenc, alias Paksinuti. Több terepasztal fűződik a nevéhez, honlapján részletes leírásokkal ismerhetjük meg létrehozásuk folyamatát. Paksi nem rejtegeti a bevált technológiáját: lépésről lépésre feltárja az alkalmazott fogásokat. Amelyekből bőven használnak itt az Andrássy úton is: a füvesítésben és sziklakészítésben az övé az etalon. Paksinuti harminckét éves tapasztalatát hasznosítja, tizenkét esztendősen fogott a vasútmodellezésbe. A zsebpénzét és a nyári munkából származó bevételét – sok kortársával ellentétben – nem a diszkóra, valamint a káros élvezetekkel való korai megismerkedésre költötte, hanem a választott hobbira. Folyamatosan kísérletezik, nyugati magazinokban látottakat adaptál hazai viszonyokra. A Miniversumhoz a projekt mérete miatt csatlakozott, hiszen ekkora terepasztalt az életben egyszer lehet építeni. Ha a kedves látogató a keze nyomát keresi majd, a burgenlandi kőbányát és az osztrák–német-szakaszokat összekötő hegylánc sziklafalait nézze meg. A többiek munkái közül Uelzen Hundertwasser-stílben készült állomását kedveli a legjobban. Feri hivatásszerűen kívánja a jövőben a terepasztal-készítést űzni – persze ennél szerényebb megrendeléseket is elfogad.

Tiringer Ferenc magára öltötte a hegyet. Az alapoktól a legfinomabb részletekig rábízható minden<br>(fotók: továbbiak minden külön jelölt kivételével – Kocsis Attila, itt a bal – Jermann Kálmán)

Paksi párja ugyanazon a területen, tehát az Ausztria és Németország bizonyos nevezetességeit bemutató két komplexum tájrendezésén Harta Péter. Az egyik logisztikai vállalkozás kényelmes széke után, a családi szálloda mellett vágott a Miniversum építésébe. Persze korábban is próbálkozott, készülő TT-s asztala bő hat négyzetméteres. Bevallása szerint sokat tanult a többiektől, és reméli, az itteni (hosszabb távú) feladatai mellett otthon is hasznosítja az elsajátított tudást. Két kiemelkedő motívum azok közül, amiben közreműködött: Carnuntum romjai és a fölötte lévő dombon látható szőlőbirtok növényzete. Kollégáitól pedig a sablonostól eltérően nem kész, bolti elemekből épített járdákat és a magyar asztalon látható csúszdás játszóteret ajánlja a későbbi látogatók figyelmébe.

Több napi piszmogás végeredménye a burgenlandi vidék. Mivel elkészült, Harta Peti Wartburg vára alatt serénykedhet<br>(bal kép: Jermann Kálmán)

Az ÖBB és a DB uralta felületekhez tartozó települések témafelelőse Kiss Róbert, Dampf. Ő sem rejtegeti vasútmodellezői aktivitását, honlapján a H0-ás és az 1:22,5-ös méretarányú kerti vasútja is szerepel, ez utóbbi tavaly két részben (2013. szeptember és október) az Indóház magazinban is bemutattatott. Nem mellesleg a Digitools márkát fejlesztő és értékesítő vállalkozás egyik tulajdonosa és ügyvezetője is – tehát neki a modellvasút egyben hivatás. A közel tíz négyzetméteres otthoni asztalának témagazdagsága okán nagyon is természetes volt megbízni az épített környezettel, városokkal, falvakkal, üdülő- és iparteleppel. (A szerző személyes megjegyzése: ezek közül is kiemelkedik a burgenlandi borpince – kiváló ízléssel és abszolút realisztikusan készült, ahogy a férfiember elvárja, ha kedves törzshelyére akar ismerni.) Tőle is megkérdeztem, másoknál mi tetszik: számára Tiringer Ferenc tájépítési stílusa követendő.

Kiss Róbert az, aki a csupasz tájba életet varázsol - legyen az nagyváros, vagy az itt látható üdülőfalu<br>(bal kép: Jermann Kálmán)

Frischmann Gáspár Dampffal dolgozik egy csoportban. Egyetemi hallgató, passziválta a féléveket, hogy részt vehessen a nagy mű elkészítésében. H0-ban utazó vasútmodellező ő is. V. korszakbeli, hazai vonatkozású, főként áruszállításra való egyedi gördülőállományt épít (ide is erre a feladatra jelentkezett, de más munka várta), nem kezdő tehát ő sem. Terepasztalán a teherpályaudvar a legfontosabb, sokakkal ellentétben nem a személyforgalom érdekli a legjobban. Ha Gáspár munkáját keresi a Miniversumban, mások mellett Eisenach városában és a külön attrakciónak minősített, működő villamosüzemű bécsi főpályaudvar alatti aluljárót szemlélje meg. Napjait mellette töltve nem meglepő, hogy a külön turistalátványossággá fejlesztett uelzeni állomást kedveli másoktól.

Eisenach látványos, egyedi motívuma a Nikolaitor. A köré épült város egyik alkotója Frischmann Gáspár<br>(bal kép: Jermann Kálmán)

A magyar asztal terepfelelősei: Kövér Zoltán és Nagy László. Zoltánt a 2011-es gödöllői vasútmodell-kiállításon ismerhette meg a szélesebb közönség, három négyzetméteres asztalát ugyanennyi évig csinosítgatta, úgy tárta a publikum elé. Mint sokan mások, ő is cseperedő korában, egy egyszerű kezdőkészlet hatására fertőződött meg a modellvasúttal. Első asztala 8–9 esztendős korában készült el. Szűcs Miklós tanítványának mondja magát, aki úgy emlékszik rá, mint lelkes, az első találkozásuknak otthont adó rendezvényen nap mint nap feltűnő ifjoncra – aki szorgalma és tehetsége okán méltó mesteréhez. Itt az Andrássy úton az ágyazatkövezéstől és a sínszálak festésétől kezdve az egészen komplex létesítményekig, így a János-hegyig és a pannonhalmi tájig mindent megcsinált. A dicséret helyett nézzék meg ezeket, és nem valószínű, hogy csalódnának.

Kövér Zoltán számára nem gond, ha ágyazatot kell ragasztani. De a végeredményt tekintve biztosan többen fogják észrevenni a János-hegy vonzó részleteit<br>(bal kép: Jermann Kálmán)

Nagy Lászlónak sem kevés munka jutott, hiszen a magyar felület nagyjából akkora, mint az osztrák és német együtt. Nagycenk környéke – benne szörnyű pepecselős fóliasátras és napraforgós résszel – vagy a soproni erdő mind magán viseli aprólékos munkájának eredményét. Maga is modellez, H0-s saját asztalán I. korszakos bajor modelleket futtat. Civilben pedig ötvös.

Nagy László jellemzően önálló munkavégzése során sok szép tájat épített. Nézzék ezt a minden szempontból valószerű vidéket: ebben különbözik a Miniversum sok másiktól

A magyarországi települések létesítése a hazai, esetleg éppen onnan származó közönség könnyebben megjelenő kritikája miatt különösen kényes feladat. A vasútmodellező szakmában eleddig ismeretlen, sci-fi témában makettező Csapó István az egyik játék nagykereskedőnél épp befejeződött karrierje után új területen mutathatta meg tehetségét. A teljességre törekvés nélkül főbb munkái: a tatai vár környéke a tó részletével, felette a végtelen részletességgel berendezett kemping, a tökéletes illúziót nyújtó játszóterek, a főváros már elkészült motívumai mind azt mondják, érdemes volt váltani. Emellett őt emlegették többen, amikor átkalandozva Uelzenbe, az állomásépületet feljavította az ismert osztrák építész stílusában.

Csapó István első vasútmodellezésbeli bemutatkozása parádésra sikerült. Nézzék ezt a részletgazdagságot a kempingben: például a lejtőn álló kocsi kereke ki van ékelve, ahogy a valódit kell

Varga Tamás, a TAM Modell márkanévről ismert járműépítő szintén Magyarország urbanizációján tevékenykedik. Széles repertoárjában megtalálható Budapest és Győr városa, épített benzinkutat és piacot, és hogy legyen mivel megközelíteni ezeket, a közutak létesítésében is részt vett. A Faller járművek 1-es főúton közlekedése őt dicséri majd – vagy ha netán nem lenne egyenes a lefektetett vezetőszál, miatta csalinkáznak a sofőrök. De erre nem számítunk.

Jobbról balra az előtte-utána. Varga Tamás feszülten koncentrál a feladatra

A nyolc konkrét, hosszútávú feladattal bíró munkatárson kívül vannak később érkezők és kevesebb időben is nagyot alkotók. Martisz Gábor, aki résztulajdonosa is a Miniversumnak, hatalmas építési és üzemeltetési tapasztalatát kölcsönzi a projektnek. Több (jellemzően, de nem kizárólagosan) H0-s munka fűződik a nevéhez, weboldalán végigkalauzolja a munkái iránt érdeklődőket. A keszthelyi kastélymúzeum részeként létrejött vasútmodell-kiállítás főépítésze és üzemeltetője is egy személyben. Ebbéli tudását már a legelső tudósításunkban is láthatták, ahogy munkáslajbiban szereli össze az asztalok vázát. A másik véglet, ahogy festőművésznek felcsapva Uelzen állomás peronjainak mozaikjait pingálja, nullás ecsettel. És ha van ideje, a két szélsőség között bármit megcsinál.

Martisz Gábor talán a legismertebb magyar vasútmodellező. Okkal: munkái osztályon felüliek, és nem is rest publikálni, ahogy készülnek

Szűcs Miklós nevét talán kicsit kevesebben, a munkáit vélhetően sokkal többen ismerik. Magazinunkban már szerepelt a modulasztalok szépségdíjasa, Áta állomása. Hatalmas terepasztalát kiállításokon tudja csak összeépíteni, de ott szerencsére sokszor megteszi. Az 1:87-es világot kedveli, azon belül a normál és a keskeny nyomtávolság is fekszik neki. Mivel – Tiringer Ferenchez hasonlóan – szobafestő a mestersége, az idejekorán befutott megrendelések miatt csak az utóbbi hónapokban tudott csatlakozni a Miniversum csapatához – de rögtön erős témákat tettek elé, nehogy elkényelmesedjen.

Szűcs Miklós a későn érkezők lendületével fogott a feladatba. Itt egy majorság nőtt ki a földből, helyesebben a csupasz rétegelt lemezből

Tóth Gábor szintén nemrég érkezett. Makettező ő is, így aztán az életszerűség megjelenítésében különleges képességekkel bír. Most ugyan nem – gyakorlatának megfelelően – haditechnikai diorámákat épít 1:35-ös méretarányban, de nem jön zavarba, ha a túlságosan steril épületeket valóságosra kell piszkolnia. Rengeteg háztető, ipari létesítmények, öreg vár kapott tőle olyan fedőréteget, amitől elhisszük, hogy így léteznek 1:1-es nagyságban is. Hogy mi motiválja? Ekkora diorámát aligha fognak még egyet rendelni tőle.

A mocskolás, finomabban, az antikolás mestere Tóth Gábor. Nincs olyan vad plasztik, amiből ne válna kormos tető, kopott házfal, rozsdás műtárgy, olajtól csepegő bontószökevény mozdony

Varga Zsombor ékszerész. Azt még értjük, hogy a szobafestő miért ügyes a terepasztalok építésében: az anyagismerete aranyat ér, amikor az alapozások, így a homokos részek, a sziklafalak és társaik készülnek. Mégis, mit keres köztük egy apró és értékes tárgyakkal bíbelődő szakember? Nyilván őt is a vasútmodellezés szeretete hozta ide. Azon belül természetesen elsősorban rézmodellekkel foglalkozik, de kiderült, nem elveszett akkor sem, ha homokot kell teríteni talajnak, vagy épp a Faller Car System szerpentinjét építi a hegy gyomrában.

Varga Zsombor ott segít, ahol szükség van rá. Rengeteg részfeladata közül az egyik

Az ötletgazda mások mellett Vida Lászlót, vagy ahogy sokan ismerik, Vikát kereste meg az együttműködés szándékával, és ő örömmel mondott igent. Nevezettet a magyar vonatkozású fényes gyűjteményéről ismerik sokan, de esetünkben – a projekthez így kapcsolódva – a digitális vasútmodellezésben szerzett tudását adta a Miniversumhoz. A tervezéstől részt vett a munkákban, tulajdonrésze miatt töretlenül bízik sikerében. Bár gyűjteményét felszámolta, a hobbija ugyanaz maradt. Még biztosan találkozunk a nevével a témakörön belül.

A képen jobbra Vida László, alias Vika, a digitális vasútmodellezés tudora koncentrál az érkezett elektronikákra

A vasútmodellező válogatott szövetségi kapitányát, amolyan játékosedzőjét hagytuk a végére. Ha nem így tettünk volna, úgyis kiköveteli magának – Kocsis Attila szerény ember. Sokrétű gazdasági tevékenysége mellett építette meg az Indóházban is bemutatott terepasztalát, és később elkészítésének részleteibe is önzetlenül beavatta a magazin olvasóit. Bár itt kétkezi munkát kevesebbet végez, az idea kitalálójaként, szervezőként, befektetők felkutatójaként, projektmenedzserként nagy szükség van rá. Azt, hogy a 150 millió forintos befektetésből hogyan lesz előbb ámuldozásra késztető vasútmodell-kiállítás, majd remélhetőleg sikeres üzlet, elsősorban rajta múlik. Az első bekezdésben található számokat, a kivitelezés ütemtervét ő készítette, és persze ő is ellenőrzi. Ugyanígy, kiadja a feladatokat, majd átveszi a kész munkát. Előtte persze vásárol, az ágyazatkavicstól a hangdekóderes mozdonyig mindent. Röviden: szellemi irányítóként és projektvezetőként nála futnak össze a szálak.

Kocsis Attila és egyik kedvence, a kizsendült hegylánc - ezek takarják a szerkezetileg nélkülözhetetlen spirális emelkedőket, amelyek összekötik az itteni Németországot Ausztriával

A Miniversum építéséről természetesen az Indóház hasábjain is olvashatnak: például a nemrég megjelent áprilisi számunkban is.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek