Végeredmény: 63 milliárd dollár

iho/repülés   ·   2011.11.18. 18:16
nyito

Ez még akkor is egy szép összeg, ha tudjuk, a listaárból a megrendelők számunkra már nem nyilvános mértékű árengedményt kapnak. Elemzők szerint a megrendelések azt is jelzik, hogy a világ légiipara egyelőre nem esett áldozatául a recessziónak, van utas és áru, s van forrás a flották megújítására.

A kiállítás és vásár a szervező, az F&E Aerospace adatai szerint több látogatót vonzott, mint a tavalyi rendezvény. Idén 56 548 látogatót regisztráltak, ami 6,7 százalékos emelkedést jelent a tavalyi 52 978-hoz képest. Jövőre ez a szám minden valószínűség szerint tovább emelkedik, hiszen költözik a vásár. Mint Ahmed bin Szaid Al Maktum sejk, az Emirates légitársaság elnök-vezérigazgatója közölte, 2013-ban már a vadonatúj, frissen felépült Dubai Aviation Cityben lesz, melyet 272 millió dolláros befektetéssel készítenek fel a kiállítás befogadására.

Élénk érdeklődés kísérte a kiállítást és persze a repülőprogramokat <br>(fotó: washingtonexaminer.com)

Az idei rendezvény előtt is sokan gondolták úgy, hogy Párizs után ismét az Airbus frissített keskenytörzsűje, az A320neo-család fog tarolni. Az alaphangot mégis a Boeing adta meg: az Emirates 50 gépes 777-300ER megrendelése és a további 20 gépes opció kisebb sokkot okozott, hiszen a 18 milliárd dollár értékű üzlet a Boeing történelmének legnagyobb értékű megrendelése volt. Most már tudjuk, csak néhány napig. Ráadásul egy olyan típusra érkezett egy óriási méretű és értékű megrendelés, melyet többen már temetni gondoltak az A350-1000-es változatának leendő érkezésével.

A becsületet az ALAFCO lízingcég megrendelésének véglegesítése mentette: ez 50 A320neóról szól, melyet 30 gépes opció egészít ki. Az Aviation Capital Group 30 géppel 98-ra növelte a megrendelt A320 és A320neo-családba tartozó gépeinek mennyiségét. A Spirit Airlines 75 gépes megrendelésének is több mint fele, 45 gép az A320neo-famíliából került ki, míg 30 A320-as a hamarabb leszállítható, hagyományos A320-as.

Spirit-színekben az A320neo <br>(fotó: Airbus)

Kisebb viharok és a sajtótájékoztató lefújását követően pedig Akbar Al Baker, a Qatar Airways elnöke jelentette be a végül nagy nehezen megkötött üzletet: a kiállítás egyetlen 5 gépes és három opciós A380-800-as megrendelését, míg keskenytörzsűeknél az A320neo 50 gépes plusz 30 opciós vásárlását, listaáron 6,5 milliárd dollárért. Ezzel még nem sikerült elsimítani azt a nézeteltérést, mely a használt A330-asok teherszállító változatra átépítését övezi: az Airbus jelenleg csak új A330-200F-et lenne hajlandó eladni, nem kívánja saját piacát kannibalizálni a használt utasszállítók gyári átépítésével.

A Qatar sosem volt egyszerű ügyfél, egyik gyártónak sem <br>(fotó: washingtonexaminer.com)

Dubajban temethettük az A340-es családot is: az itt elhangzott előadás egyik mondatából derült csak ki csupán, hogy az EADS csaknem 200 millió eurót tett félre a gyártósor bezárásával járó költségekre. A közös A330-340 gyártósoron már csak a még mindig sikeres két hajtóműves széles törzsű A330-as változatai készülnek majd.

Mindent összevetve, az Airbus 135 megrendeléssel (130 A320/320neo és 5 A380-800), illetve 76 gépes szándéknyilatkozattal (A320/320neo) zárhatta a kiállítást, listaárakon számolva 20,5 milliárd dollárral gazdagodva.

Az igazi nyertes azonban mind gépszámban, mind vételárban a Boeing lett. A már említett 50+20 gépes Emirates-csomag mellett a Qatar két 777F teherszállító gépét 8 (560 millió dollár), majd a Singapore Airlines újabb nyolc 777-300ER utasszállítóját (2,4 milliárd dollár) is a Boeing építheti meg. Ez utóbbi megrendelés eddig a nem azonosítottak között szerepelt a Boeing könyvelésében, nem vadonatúj üzletről beszélhetünk.

Annál inkább a Lion Airnél. A 21,7 milliárd dolláros megrendelés egyben repülőtörténelem is: polgári repülőgépre egyszerre, ekkora értékű megrendelést még soha nem adtak le. Az indonéziai fapados társaság 201 737MAX és 29, a légitársaságnál már nagy számban repülő 737-900ER keskenytörzsű gépet rendeltek meg a Boeingtől. A megrendeléseket további 150 gépes opció egészíti ki.

Bár nem megrendelés, de érdekesség, hogy elsőként a lízingcégek közül az Aviation Capital Group jelezte, hogy 35 gépre tart igényt a leendő 737MAX-családból.

Azonosítva: az ACG is beszállna a 737MAX-megrendelők közé <br>(fotó: boeing.com)

Az elmúlt hét eseményeit figyelembe véve elmondható, hogy mind az Airbus, mind a Boeing helyesen lépett, amikor a már meglévő keskenytörzsű repülőgépeik továbbfejlesztéséről döntöttek a vadonatúj típusok kifejlesztése helyett. Mindkét repülőgépcsalád komoly megrendelésekkel lett gazdagabb mára és ez kellő biztonságot jelenthet mindkét nagy gyártónak, hogy több időt fordíthassanak a már valóban teljesen új gépek kifejlesztésére. Ehhez persze az új generációs hajtóművek megjelenésére is szükség van, illetve a kompozitszerkezetekkel épített repülőgépek üzemeltetésével szerzett tapasztalatokra.

Válság ide, válság oda, a légitársaságok jelenleg is folytatják flottáik frissítését, cseréjét. Biztató híreket hallhattunk a leendő Boeing 777-8X/9X két hajtóműves gép fogadtatásáról is, míg az Airbus hangulatát a nemrég bejelentett A350-es csúszás ronthatta el. Ez ügyben egyes megrendelőktől komoly figyelmeztetések is elhangzottak.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.