Velaro Novo: az ötödik generáció

Joó Ferenc   ·   2018.06.20. 11:15
velaro-novo-400

Kettőezerben állt forgalomba az első Velaro nagysebességű motorvonat Németországban, ez a 407 sorozatú ICE3. Azóta már három újabb változata közlekedik Angliában, Hollandiában, Spanyolországban, Oroszországban, Törökországban és Kínában, de már öt évvel ezelőtt elkezdték a legújabb generáció, a Velaro Novo tervezését.

Idén április óta tesztelik Németországban az első Velaro Novo betétkocsit, amely jelenleg a kísérletezgetésre használt ICE S szerelvényben fut. A Siemens Mobility nem bízza a véletlenre, de még a számítógépes szimulációkra sem a dolgot: az új koncepciót élesben is ki akarja próbálni, mielőtt végképp elhatározná magát a prototípus elkészítése mellett.

A Velaro Novo látványterve (fotók: Siemens)

A Velaro Novo újdonsága amúgy nagyjából annyi, hogy egy könnyített szerkezetet használnak a járművek építéséhez, ami miatt egy nagysebességű szerelvény óránként háromszáz kilométeres tempó mellett harminc százalék energiamegtakarítást ér el, a Köln–Frankfurt vonal adatai alapján. A Siemens szerint ez évente annyival kevesebb villamosenergia használatát jelenti, aminek előállítása során hőerőműben 1375 tonna szén-dioxid kerülne a légkörbe. A kisebb tömeget részben belsőkeretes forgóvázak, részben újabb elektronika beépítésével tudták elérni.

A 250–360 km/óra csúcssebességű szerelvényeknek még kisebb légellenállást okozó formákat terveznek, burkolt forgóvázakkal, áramvonalasított tetőberendezésekkel, és így tovább. Egy hétkocsis, 202 méter hosszú szerelvény teljesítménye akár nyolc megawatt is lehet.

A közel harminc méteres kocsikban a korábbi Velaro-kocsikhoz képest tíz százalékkal több hely lesz az utasoknak, bár maga a kocsiszekrény a hossza miatt picit keskenyebb lesz. A Velaro Novót úgy tervezték, hogy gyakorlatilag üres kocsiszekrény képezi a jármű alapját, amelyet aztán a vevő (vagy bérlő) kívánsága szerint rendeznek be, vagy könnyűszerrel rendeznek át akár a jármű életútja közben többször is. Kevesebb karbantartást és hosszabb életciklust is ígér a gyártó, köszönhetően a beépítendő csúcstechnológiát képviselő járműdiagnosztikai rendszernek.

A maximális kényelmet, megbízhatóságot és gazdaságosságot jelentő Velaro Novo digitális bemutatóját az őszi InnoTrans konferenciára ígérik.

A Velaro Novo próbakocsi az ICE S szerelvényében

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.