Vibráció: újabb gondok a reduktoros hajtóművekkel
Újabb probléma az ígéretes hajtóművekkel: az Airbus A320neo gépcsalád szárnyai alatt dolgozó úgynevezett GTF (Geared Turbofan) reduktoros hajtóművek az elmúlt hetekben több esetben erős vibrációs jelenséget produkáltak, amelynek az okát a gyártó már vizsgálja, de a friss hírek szerint még nem találta meg.
Az amerikai szövetségi légügyi hivatal, az FAA is vizsgálja az ügyet, és egyes jelentések szerint fontolgatja, hogy valamilyen formában közbelépjen.
Amint ezt a híradások megjegyzik, a reduktoros hajtómű, amelynek elülső ventilátor-fokozata egy áttételrendszeren keresztül mindig optimális sebességgel forog, igen gazdaságos és csendes, de a jelek szerint jóval több a probléma az üzemeltetésével, mint a neo-gépcsaládon dolgozó CFM Leap hajtóművekkel, amelyeket egyébként a konkurens Boeing 737 MAX család gépeire szerelnek.
Mint erről korábban is írtunk, a P&W hajtóművekkel kapcsolatos gondok már a neo-család bevezetésekor is megzavarták a tervezett ütemet, és az idei év lett volna, amikor az átadások elmaradását be kellett volna hozni. Ehhez képest az év végéig tervezett 210 neo leszállítása sem tűnik valószínűnek, különösen nem várható, hogy a negyven P&W hajtóművel szerelt példány valóban a megrendelőkhöz kerül. Tavaly 181 neót vehettek át az üzemeltetők, közülük csak hetvenegy volt GTF-hajtóműves.
Különösen érdekes az ügyben érintett légitársaságok helyzete. A Qatar ötvenegy gépes rendelést módosított CFM-hajtóművekre, az eddigi legnagyobb neo-üzemeltető, az IndiGo tizennyolc hónap alatt hatvankilenc hajtóművet volt kénytelen lecserélni.
A Lufthansa elnöke, Carsten Spohr nemrég úgy fogalmazott, hogy még hónapok telnek el, amíg a Pratt & Whitney megbízható hajtóműveket szállít le. A légitársaság most vette át a tizenharmadik neóját, az első tizenkét gépet időről időre ki kellett vonni a forgalomból, Spohr ugyanakkor azt is elmondta, hogy a társaságnak már nincsenek tartalék hajtóművei, az utolsót augusztus közepén használták fel. Legfrissebb híradások szerint a neo-k forgalomba állítása óta ez a vibrációs probléma okozza a típushoz köthető legtöbb gondot, ezek a gépek a „hagyományos” ceo-khoz képest feleannyi időt töltenek csak a levegőben, a leállások nyolcvan százalékát okozzák a hajtóművek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!