Vissza a célpontra, aztán víznek-földnek-homoknak...

iho   ·   2016.09.21. 11:15
cim

Egy Szaloniki közelében tartott hadgyakorlat alkalmával történt látványos, de szerencsésen végződő baleset, amikor egy Apache AH-64-es harci helikopter a tengeröböl vízébe csapódott.

A forgószárnyas támadó a „Return to Target” néven ismert manővert repülte géppárjával együtt, ami azt jelenti, hogy a helikopter először alacsonyan támadja a célpontot, majd kiemelkedik és megfelelő magasságban legyezőforduló-szerű figurával 180 fokott fordul és ismét süllyedni kezd, gyakorlatilag szinte pontosan ugyanazon a vonalon, tehát újabb támadás esélyével. Ez pedig a típus standard harci manőverei közé tartozik, amely része a kiképzésnek és sűrűn gyakorolják a személyzetek.

Most elképzelhető, hogy a visszafordulás nem történt elég magasan, bár a görög hadsereg közleménye hajtóműhibát említett, mindenesetre a gép látszólag rendesen pörgő fő- és farokrotorral a tengerbe csapódott, majd a hátára fordult, de a mentőcsónakok fél percen belül a helyszínen voltak és kimentették a pilótákat.

Az interneten hasonló balesetről találunk meglepően jó felvételt 2012-ből, a helyszín akkor Afganisztán volt. Ugyancsak egy Return to Target manőver végén a gép a havas domboldalnak csapódott, visszapattant és átfordulva állt meg, egyébként kevéssel kerülve el néhány ott lévő katonát. Elképzelhető, hogy a pilóta nem számolt azzal, hogy a katonai tábor, ahol a „bemutatót” repülte, majdnem kétezer méter magasan volt, és a hígabb levegőben a hajtóművek teljesítménye is csökken és a rotor is lassabban reagál, illetve nem tudja elég gyorsan megállítani a meredek süllyedést.

Feltehetően ekkor is az Apache rendkívül erős szerkezetének, robusztus felépítésének, energiaelnyelő elemeinek, többek közt a futóműnek volt köszönhető, hogy a láthatóan nagy erejű becsapódás és a gép pusztulása ellenére a személyzet megúszta a balesetet. Az ügyben hajtóműhibát nem emlegettek, de hírek szerint megtörtént a pilóta felelősségre vonása, merthogy feltehetően a földiek kedvéért hajtotta végre a látványos, de rosszul sikerült figurát.

Érdekes, hogy egy 2008-as baleset idén lezárt jelentésében is legalábbis tényezőként szerepelt, hogy egy brit Apache-helikopter repülését egy, a harcoló alakulatokhoz érkezett vendégcsoport is nézte, köztük a jeles színész, az Afganisztánban is filmet forgatott Ross Kemp. A negyven millió fontot érő gép törésének elsődleges oka természetesen a helikopter pilótájának rosszul kivitelezett manővere, illetve a rotor által felkavart porban az orientáció elvesztése volt, és ennél a balesetnél is megmentette a kétfőnyi személyzet életét az erős vázzal épült, páncélozott forgószárnyas.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.