Visszavont fejlesztések, csonkuló nemzetközi járatok
Vajon mekkora igény mutatkozik Budapestről egy hálókocsis vonatra a Sežana nevű szlovén kisvárosba, ahova ráadásul hajnali 4 körül fog megérkezni? Bizonyára nem tévedünk, ha azt mondjuk, hogy csekély. Mégis ilyen vonat fog járni jövőre a Velencéig közlekedő Venezia EuroNight helyett, ha hinni lehet az internetre frissen felkerült tervezetnek. A változás háttere, hogy az olasz partnerek feltűnő érdektelenséget mutattak az egyébként bizonyára elsősorban turistákat hozzájuk szállító vonat iránt, növekvő anyagi igényeket támasztottak, így a Venezia nem megy Olaszországba.
És bár állítólag a többi részes fél (Magyarország, Horvátország, Szlovénia) szeretett volna annyit megmenteni, amennyit csak lehet a Veneziából, úgy látszik, végül nem sikerült értelmes megoldást találni. Például azt, hogy a szlovén tengerpartig, Koperig járatnák a vonatot, ahova már emberibb időpontban, vagyis magukat kipihenve érkezhetnének a hálókocsik utasai, és akár buszra szállva folytathatnák útjukat Trieszt, Velence felé. E helyett az éjszaka közepén a semmiben, a szlovén–olasz határon fog végződni a vonat, amely Zágrábon túl aligha fog reális utazási igényeket kielégíteni, pláne nem hálókocsival. És mivel Itáliába nem megy, új nevet is kap, az olaszokra utaló Azzurrót. Világos, nem?
A keletről nyugatra haladó nemzetközi éjszakai vonatokkal általában is baj van, a nyugati fogadó országok láthatóan nem örülnek ezeknek a vonatoknak, ennek nyomán a Romániát Budapesten keresztül Béccsel összekötő (egyébként kihasznált) Dacia nem földrajzi, hanem időbeli értelemben csonkul, nem fog az év minden napján járni.
Persze a hazai utasok túlnyomó részét a belföldi vonatok érdeklik. Hevenyészve áttekintve a jövő évi menetrendnek a MÁV-Start honlapján nem könnyen, de megtalálható tervezetét, azt lehet mondani, összességében a jelenlegi kínálathoz hasonlóval számolhat az utas. Lehet, hogy az ilyesmi néhány hónap vagy év múlva már jó hír lesz, de most rossz: a legutóbbi tervezet ugyanis még jelentős fejlesztéseket tartalmazott.
Ezek egy részéről kiderült most, hogy mégsem valósulnak meg. Elsősorban a Budapesti elővárosi vonalakon marad el a kínálatbővülés, vagyis nem lesz minden hétköznap teljes a félórás ütemes menetrend Tatabánya, Martonvásár és Százhalombatta felé. De ugyanígy elmarad a Szeged és Békéscsaba közötti órás ütemes közlekedés teljessé tétele is.
Terveink szerint a jövő évi menetrendtervezetről hamarosan részletesebb elemzést írunk.