Volvo 9700 DD: új szereplő az emeletesek piacán

Kiss Bertalan   ·   2021.02.12. 19:20
00_volvo9700

A Volvo Buses bemutatta legújabb, modelljét a már jól ismert 9700-asból kifejlesztett emeletes kivitelt; erre utal a betűjelzés: Double Decker. Kimondottan az európai piacra tervezték, háromféle hosszúságban és kétféle, 4 és 4,25 méteres magassággal és maximum 14,8 méteres hosszúsággal.

Kínálatbővítés, igényre szabva

A Volvo Buses már a koronavírus-járvány utáni időszakra a cég történetének második emeletesével, amely ugyanazt a magas műszaki színvonalat hordozza, mint a korábban bemutatott 9700-as és 9900-as.

Nem elírás, ugyanis 2018 márciusában jelent meg 9800 DD, kimondottan mexikói piacra, nagy távolságú, helyközi forgalomra, de az teljesen más igények alapján állt össze.

(fotók: Volvo)

A 9700 DD háromtengelyes és jelenleg csak balkormányos kivitelben készül, a Volvo B11RLE típusú, 6×2-es alvázára. A felépítményezést a finn Carrus Delta Oy végzi. A 4,25 méteres változat a skandináv piacra készül, nekik ennyivel tágasabb a felső szint, az eltérő közúti infrastruktúra miatt. A hajtáslánc optimalizált: a 460 lóerős, 2200 newtonméteres motor mellé tizenkét fokozatú I-Shift váltóművet szereltek. A motor már biodízellel és folyékony, hidrogénezett növényi zsiradékkal is üzemeltethető. A buszokat továbbfejlesztett flottafelügyelettel látják el, minden pillanatnyi üzemeltetési adat elérhető és ezek függvényében ütemezhető előre az esedékes szerviz időpontja. Továbbá, a városok alacsony emissziójú vagy védett övezeteibe csak az előre meghatározott maximális sebességgel haladhatnak be vele.

Az aktív biztonságot ma már egyre több megoldás növeli, köztük a gyalogos- és kerékpáros felismerő rendszer is kezd általánossá válni, a mára megszokott sávtartó, domborzatkövető és adaptív tempomat, aktív vészfékasszisztens stb. rendszerek mellett. Ennél a modellnél már széria az úgynevezett tükörkamera, azaz nincsenek visszapillantó tükrök, csak kamerák és belső monitorok. Előnyük éjszaka, alagutakban vagy rossz időjárási körülmények között mutatkozik meg igazán és parkolókban vagy kompon sem kell aggódni, hogy összetörik.

A felépítmény kialakítása és a tovább fejlesztett felfüggesztések egyaránt a kiváló stabilitást szolgálják.

Az utastérhez többféle komfortszint, kialakítás, elrendezés választható, attól függően, hogy milyen szolgáltatást kívánunk majd végezni, a diszkont nemzetközi menetrend szerinti járatoktól, az hosszú turista utakig. A leghosszabb, 14,8 méteresben maximum 96 utasülés lehet, a poggyásztér 7,3-8 köbméter lehet, WC-mosdó, konyhablokk függvényében. A kézipoggyászoknak legfeljebb három köbméter áll rendelkezésre az ülések fölött.

Emeletes piac Európában

Gyakorlatilag minden buszgyártónak vagy buszkarosszálónak voltak emeletes járművei Európában, egészen a csuklósok megjelenésig, majd a városi kivitelek a brit és ír piacokra korlátozódtak és korlátozódnak ma is.

Az emeletes turistabuszt gyártók közül a két klasszikus a Neoplan és a Setra, majd megjelent a Drögmöller és Van Hool is, legutóbb, 2015-ben a VDL is csatlakozott. A spanyol Ayats és Beuals egyaránt gyártott és gyárt (karosszál) emeleteseket, bár az ibériai piacról nem igazán tudtak elrugaszkodni. A svájci helyközi beszerzéseket legutóbb is az angol ADL nyerte, szintén emeletesekkel.

Nem szabad megfeledkeznünk az Ikarus EAG E99-esről sem, amely szintén karosszált kivitelű volt.

Az elmúlt néhány évben újra előtérbe kerültek az emeletes buszok, bár a hosszú távú turistautak helyett, leginkább a távolsági és intercity forgalomban kezdtek komoly térhódításba, főleg a diszkont busztársaságok megjelenésével.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek