Vonattal az ártéren

iho/vasút   ·   2011.11.10. 07:30
00

A gemenci erdő egy, a megszokott környezethez ragaszkodó kalocsai érseknek köszönheti létét. Az egyházi főméltóság ugyan nem zárkózott el a Duna szabályozásától (a mai nemzeti park jó része az érsekség birtoka volt), de ragaszkodott hozzá, hogy a töltés az árterület külső peremén emelkedjen. Így is történtek érdekességek a folyó kiegyenesítésekor: az erős paprikáról híres Bogyiszló úgy találta magát hirtelenjében a Duna másik partján, hogy egy kavics nem sok, annyit sem tettek odébb a faluban.

Az erdőgazdaság kisvasútját az ötvenes években, a kitermelt faanyag elszállítására, több kisebb szakaszban építették. Az ártéri viszonyok miatt különösebb pályaépítéssel nem volt értelme foglalkozni, az évi egy-két elöntést bele is kalkulálták a vasútüzem működésébe. 1966-ban a különálló vonalak egyesítésével jött létre a ma ismert gemenci kisvasút, a személyszállítás is ebben az évben indult Pörböly és Bárányfok között. Az utóbbi évek nagy árvizei ismét megrongálták a vasutat, az idei szárazság ellenére is csak különvonattal lehet a teljes vonalon közlekedni, a menetrend szerinti szerelvények Pörböly–Keselyűs között járnak.

Indulásra készen a „felfűtött” – ez esetben a fogalom csak a személykocsira vonatkozik – szerelvény Pörbölyön<br>A képre kattintva fotógalériánkat láthatják<br>(Kadocsa Gyula felvételei)

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.