Wichitai újdonságok: az egyik már repül

iho   ·   2014.02.25. 07:45
cim

A kansasi Wichita volt a helyszíne a Cessna legújabb businessjet-típusa szűzfelszállásának: a Latitude 28 ezer láb magasságot és Mach 0,6-os sebességet ért el első repülésen. A kilenc üléses, festetlen sugárhajtású gép a berepülő pilóta, Aaron Tobias szerint pontosan „a várt módon” viselkedett a levegőben. Sikerült elvégezni már az első órák során az alapvető rendszerek: az avionika, a fékszárny és a futó, a gép stabilitása és kormányozhatósága, a túlnyomásos rendszer és a jégtelenítés ellenőrzését.

A Latitude mondhatni egy másik sikeres Cessna jet, a Citation Sovereign kisebb változata, ugyanazzal a szárnnyal és Pratt & Whitney Canada PW306D hajtóművekkel, viszont az elődnél 28 centivel szélesebb, majdnem két méter szélességű és valamivel ugyancsak megnövelt, 1,83 méter magas kabinnal.

A gép a maga 2500 mérföldes hatótávolságával ugyanakkor betölti az űrt két másik Cessna-típus, a 3000 mérföldet repülni képes Sovereign és az 1722 mérföldes távolságokra tervezett Citation XLS között. Ráadásul mindkét géphez hasonlóan Garmin G5000 típusú „nagyképernyős” integrált pilótafülkével készül.

A Latitude három géppel végzi majd a berepüléseket és kettőt szán a statikus tesztekre. A gép egyébként olyan kategóriába érkezik, ahol eddig versenytárs nélkül aratott a piacon a konkurencia egyik típusa a Bombardier Learjet 75-ös. Bőven van megrendelés is az új, minden testvértípusnál tágasabb kabinnal repülő gépre, a NetJets 150-et vásárol majd résztulajdonosi rendszerének.

Érdekes helyzet, hogy mindeközben a kanadai gyártó ugyancsak wichitai részlegében, ahol a businessjet-sorozatot gyártják, egy másik vadonatúj típus első felszállására készülnek: a teljesen kompozit-törzsű és szárnyú Learjet 85-ös szűzrepülése jó ideje csúszik már, eredetileg 2013 második negyedévére tervezték, a cég szerint a halasztást épp a vadonatúj kompozit-technológia okozza. De a felszállás most elérhető közelségbe került, miután a prototípus megkapta az FAA engedélyét az első repülésre. Ugyanakkor a szűzfelszállás előtt a cég jelentése szerint még további futáspróbákat kell végrehajtani.

Ez lesz a hatvanas évek óta gyártásban lévő, roppant népszerű Learjet-család eddigi legnagyobb tagja. A szárnyat Belfastban, a törzset a mexikói Queretaróban készítik, és Kansasban történik a végszerelés, A gép Pratt & Whitney Canada PW307B hajtóművekkel meglehetősen komoly, Mach 0,82-es utazósebességre lesz képes, a hatótávolsága 3000 mérföld, szemben a hasonló méretű versenytársak 2000–2500 mérföldjével, köszönhetően a kompozit-szerkezetek kisebb tömegének.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek