XWB, az ötszázadik: sikeres bizonyíték, mi kell a légiközlekedésnek
Airbus zászlóshajó: egészséges A350-es rendelési lista, hasznos módosítások, erős piaci pozíció.
Szélestörzsű gép eladása, különösen manapság, nehezebb feladat a gyártóknak, mint helytállni a pörgősebb keskenytörzsű piacon, nagyonis fontos pillanat tehát, hogy az Airbus átadta ötszázadik A350-ösét, Toulouse-ban, méghozzá az Iberia számára. Történt mindez nyolc évvel azután, hogy a jelenlegi legfrissebb kétfolyosósból az első szériapéldány munkába állt. A most elkészült gép EC-NXD lajstromjellel repült át Madridba, hogy tizenötödik tagja legyen a spanyol légitársaság A350-es flottájának.
Az Airbus programvezetője az ünnepségen a gyártó szokásos, a típust kísérő mondanivalója mellett – teljesítmény, gazdaságosság, fejlett technológia, tágasság (XWB: Extra Wide Body) és kényelmesen csendes repülés az utasoknak – azt a néhány érdekes adatot is felsorolta, mi minden változott az első átadott 350-eshez képest: az új gyártási standardok szerint a ma kibocsátott XWB-k üres súlya a kompozitok használata révén 1,2 tonnával kevesebb, miközben az EC-NXS maximális felszállósúlya három tonnával nagyobb, aminek hozadéka a 14800 kilométernél nagyobb hatótávolság, illetve háromosztályos belső kivitel esetén plusz harminc utas.
Időnként, ha lehetséges és ha a gyártó is úgy akarja, az átadások sorrendjét úgy alakítják, hogy az ünnep fényét emelendő, az új gép is a kibocsátó légitársasához kerüljön. Ebben az esetben erről nem lehetett szó, hiszen az évek óta zajló vita a gépek minőségéről az Airbus és az egyébként jelenleg is az egyik legnagyobb XWB-flottát repültető Qatar között odáig fajult, hogy a korábban lekötött gépek közül 19 eladását végül maga a gyártó vonta vissza, és a gépeket más vevőknek ajánlotta fel.
A friss adatok szerint a jelenleg 39 légitársaságnál aktív 350-esek közül 65 a hosszabb törzsű 350-1000 változat, a teljes rendelési listán 919 gép szerepel, a program 2022 szeptemberéig 300 milliárd dollárnyi bevételt hozott, és ezzel a gyártó egyik legsikeresebb terméke lett. És a másik érdekesség: az Airbus nyáron meghirdette a 350F teherszállító programját.
A kétszintes óriás 380 gyártásának leállítása után a 350-es az Airbus flottájának zászlóshajója lett, egyben bizonyítéka annak, hogy amit a mai hosszútávú légiközlekedés igényel, az a valamivel kisebb, de nagyobb hatótávolságú és gazdaságosabb üzemű kéthajtóművesek kategóriája, magasabb technológiai szinten. A 350-es tehát a maga módján „sírásója” lett a korábbi hatalmas típusnak, amit gyaníthatóan most már maga a gyártó sem sajnál annyira, hiszen az XWB „személyében” profitábilis konstrukciót kínálhat az érzékeny, de a jelek szerint a pandémia után egyre inkább magához térő szélestörzsű piacon.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!