Drót Balatonfüredig: újratöltve

Károly Szabolcs   ·   2018.01.05. 16:15
400px_29esvonal

A napokban újra kiadott, átdolgozott tender értelmében 64,5 kilométer hosszban épülhet ki kétszer huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó árammal betáplált villamos felsővezeték, oszlopsoron történő alállomási kitápláló vezeték kiépítésével. Szabadbattyánban bővítenék és átépítenék a meglévő 120/25 kilovoltos alállomást: ez a nagy- és középfeszültségű technológia, irányítástechnika és védelem szerelését, valamint a tápvezeték betápláló fázishatárig való építését foglalja magában. A kétszer huszonöt kilovoltos rendszer viszont azt jelzi, hogy az Aszófőre tervezett új alállomás ötletét elvetették.

A közbeszerzés tartalma jelentősen csökkent az előzőben megjelenthez képest. Míg korábban tizenegy és fél kilométernyi nyílt vonal átépítését tervezték, alépítményi megerősítéssel, mostanra ez 5,4 kilométerre redukálódott. Eredetileg kilenc állomás (Polgárdi-Ipartelepek, Polgárdi, Csajág, Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Alsóörs, Balatonfüred, Aszófő) összesen negyvenkét csoportkitérőjét cserélték volna ki és építettek volna ki rajtuk váltófűtést, jelen projekt már csak tizenegy csoportkitérő kicserélésével számol. Kilenc állomáson és hét megállóhelyen szándékoztak SK+55-ös, vagyis a sínkoronától számított ötvenöt centiméter magas peront kialakítani, végül csak Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs utasai számíthatnak magasperonre, valamint akadálymentes be- és kiszállásra. A tervezett huszonkilenc közúti és huszonhárom gyalogos útátjáró korszerűsítése helyett egy vasúti-közúti, egy vasúti-gyalogos, valamint négy peronmegközelítést biztosító átjárót hoznának létre vagy építenének át. Hét állomáson épülne ki esőbeálló. Repült a tervekből a balatonfüredi és balatonalmádi két-két lift, valamint a Füredre tervezett központi forgalomirányítás (KÖFI) is. Alsóörsön felsővezetéki járműtároló épületet húznának fel. Optikai kábel épülhet ki 53,7 kilométeren, továbbá létrejöhet a felsővezeték-energia távvezérlése (FET).

A közbeszerzésre 2018. február 19-ig lehet jelentkezni. A beadott pályázatok kiértékelése során az ajánlott ár ötven helyett már hetven százalékban fog számítani. A munkálatok befejezésének határideje a szerződéskötéstől számított harminc hónap, vagyis érvényes pályázat esetén 2020 végére Budapest és Balatonfüred között már Flirt-motorvonatok is járhatnak.

Ismét megpróbálkoznak a 29-es keleti felének villamosításával, egy még inkább kiherélt projekt keretében. Kérdés, hogy van-e így egyáltalán bármi értelme... (fotó: Vörös Attila)

A „drótot a 29-esre”-saga

A 29-es vonal keleti felének villamosításáról szóló gondolat 2015-ben születetett meg: miután a 2017-es FINA úszó-világbajnokság rendezési jogát elnyerő mexikói Guadalajara városa 2015 februárjában visszalépett, a 2021-es esemény lebonyolításával megbízott Magyarország úgy döntött, elvállalja a négy évvel korábbit. A 2017. július 14-30. között zajló rendezvény helyszíne nagyrészt Budapest, a nyílt vízi úszószámoknak azonban Balatonfüred és a Balaton ad otthont, ennek megfelelően a tapolcai vonal Füredig történő villamosítása logikus lépésnek tűnt, hogy a nézőket és a sportolókat már korszerű, környezetbarát járművekkel lehessen szállítani a két helyszín között. A projektről azonban hamarosan kiderült, hogy gyakorlatilag lehetetlen ilyen rövid időn belül nyílt közbeszerzési eljárással és a tervezett pénzügyi keret túllépése nélkül véghezvinni úgy, hogy ne csak a drót épüljön ki az egyvágányú pálya felett, hanem további infrastrukturális korszerűsítéseket is tartalmazzon.

Az idő azonban gyorsan telik, a döntések viszont nem követték a tervezett szűk határidőt. A kormányhivatal csak 2016 szeptemberében bólintott rá a fejlesztésre, a tervezetthez képest pedig fél évvel később, 2016 decemberében írták ki a tendert, melyre négy ajánlat érkezett, majd végül eredménytelennek minősítették a rendelkezésre álló anyagi fedezet elégtelensége miatt. A vizes vb a dízeles pályával is lezajlott, a fél-29-es villamosításának pedig ebben a formájában már nem feltétlenül lenne értelme, hiszen üzem szempontjából kettévágná a vonalat. Jóllehet, a gyors- és sebesvonatok gépcseréje Székesfehérvárról átkerülhetne Balatonfüredre, a koronázóváros és Tapolca között közlekedő személyvonatok viszont legjobb esetben is vagy végigkormolnák a drótot Füred és Fehérvár között, horribile dictu Balatonfüreden átszállásra kényszerülnének az utasok. A pálya al- és felépítménye ráadásul erősen megérett a felújításra. A 29-es teherforgalma minimális, jelentősebb utasforgalommal is leginkább a nyári szezonban rendelkezik. Igaz, ebbe a minisztérium és a MÁV-Start is belejátszik, hiszen az időjárástól is függően már késő tavasztól egészen szeptember közepéig-végéig jóval nagyobb potenciál állna rendelkezésre, megfelelő menetrend – azaz nem a téli – mellett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek