Dubai–Budapest–New York légijáratok?
Hídfőállásként használná Budapestet további hálózatnövekedésre az Egyesült Arab Emirátusok, a hídfő az Öböl-régió legnagyobb légitársaságainak lehetővé tenné utasok szállítását Közép-Európa és az Egyesült Államok között – nyilatkozta a Bloombergnek az emirátusok Polgári Közlekedési Hatóságának vezetője.
Saif Al Suwaidi nyilatkozata szerint, amit az Airportal is idéz, az elképzelés az úgynevezett ötödik kereskedelmi szabadságjogon alapul („Jogosultság A ország légitársaságának kereskedelmi üzemelésre B ország és harmadik C ország közötti útvonalon úgy, hogy az üzemelés kezdő- vagy végállomása az A anyaországban van... ugyanakkor az a szabadságjog csak C ország beleegyezésével gyakorolható...” [Sipos Attila: Nemzetközi légijog, Wolters Kluwer, 2015]).
Vagyis ebben az esetben az Emirátusok légitársasága olyan járatot üzemeltethet, amelynek kiindulása Dubai, leszáll Budapesten és utána repülhet akár New Yorkba is, ha az amerikai szállítási minisztérium ezt engedélyezi. Amire már volt példa: a Bloomberg is említi a Dubai–Milánó járat meghosszabbítását New Yorkba, ráadásul több mint 450 ülésre beszékezett A380-asokkal.
Magyarország szokatlan módon nem rendelkezik nemzeti légitársasággal a Malév bedőlése óta, folytatódik a Bloomberg anyaga, hivatkozva arra, Szijjártó Péter külügyminiszter Dubajban azt mondta: a magyar fél tudomásul vette a megkeresést és a külügyminisztérium ehhez azt tette hozzá, hogy a kormány nyitott ilyenfajta együttműködésre, amiről hamarosan megkezdődnek a tárgyalások.
Al Suwaidi a hírügynökségnek a továbbiakban elmondta, az Emirátusok szeretné meggyőzni az országokat az ötödik szabadságjog engedélyezéséről, különösen azokat, amelyeknek jelenleg nincs közvetlen légi kapcsolata az Egyesült Államokkal. Ugyanakkor szó lehet egy hasonló alapokon indított londoni járatról is, bár az a vonal „alaposan kiszolgált”, teszi hozzá az Emirátus polgári közlekedési hatóságának vezetője.
A hírügynökség ugyancsak idézi az Emirates elnökét, Tim Clark tavaly elmondta, a társaság keresi az ötödik szabadságjogon alapuló lehetőségeket, például Görögország is kérte a Dubai–Athén járat meghosszabbítását az Egyesült Államok felé, az Emirátusok hatóságai pedig most készítik elő a megegyezést a svájci szövetségi hatósággal arról, hogy svájci járatokat Mexikó felé vigyenek tovább.
A Bloomberg szerint a másik légitársaság – hiszen Al Suwaidi az Öböl-régió legnagyobb társaságairól, és nem csak az Emiratesről beszélt – amely profitálhat az ötödik szabadságjog megadásából, az Etihad lehet, annak ellenére, hogy ennek a cégnek még nincs budapesti járata.
Az Emirates jónéhány éve már, hogy meghirdette a maga növekedési koncepcióját, mégpedig nem is csak az ötödik, hanem a hatodik és hetedik szabadságjog alkalmazásával, a legutóbbi már nem is feltételezi, hogy az illető légitársaság a saját országa érintésével nyisson új járatokat: Tim Clark világosan megmondta, hogy cége igazi globális légitársasággá akar válni, amely egyáltalán nem csak Dubai-központú hálózatban gondolkodik. Ezt a vállalati stratégiát, illetve a másik két nagy öböl-menti társaság terjeszkedési törekvéseit leginkább a nagy amerikai cégek próbálják akadályozni, leginkább jogi és politikai eszközökkel.
A Bloomberg kérdésére az Emirates azt válaszolta, hogy egyelőre nincs közvetlen terve a Dubai–Budapest járat meghosszabbítására. Mint arról többször beszámoltunk, mindeközben a magyar kormányzat másféle megoldásokkal (is?) próbálkozik, tárgyalásokkal azoknak a járatoknak az újraindításáról, amelyeket a Malév bukása előtti hónapokban állított le az American Airlines és a Delta New York és Budapest között.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!