Elégtétel Vorosilovgrádnak
A normál nyomtáv ukrán óriáshölgye már kacérkodott a magyar vasutakkal, de a hazai fejlesztésű M63-ast preferálták inkább, amikor nagyteljesítményű vonali dízelek beszerzéséről esett szó. A gyár azért az NDK-ba és Bulgáriába szép számmal exportált a 3000 lóerős gigászokból.
Elérkezett a rendszerváltások, majd a vasút-liberalizáció kora. A német egyesítésnél az új, össznémet DB megtartotta, sőt korszerűsítette is a volt rendszer örökségének számító Ludmillákat. Az ezredfordulón az akkor még Railion névre hallgató német tehervasút Logistic Services Danubius (LSD) néven hozott létre leányvállalatot Románia és Bulgária területén. A cég a „helyben beszerezhető” Csauruszokon és LDH-sokon kívül Dániából EA sorozatú villanygépeket és különböző feladatokra alkalmas német dízelmozdonyokat vett üzemeltetésbe. Ludmillákból összesen tíz (más források szerint tizenegy) érkezett.
A GYSEV a legutóbbi menetrendváltással vette át a Rajka–Hegyeshalom–Csorna–Porpác–Szombathely vasútvonalat a MÁV-tól. A Csorna–Szombathely közötti szakaszon a Budapest Keleti pályaudvarról induló intercityket a MÁV-Trakció Csörgői vontatják, saját (vagy bérelt) nagydízelre itt mindenképp szükség lenne, szintúgy, mint az erre haladó tehervonatok élén. A DB Schenker Rail Romania a hírek szerint négy, eleddig Romániában szolgált Ludmillájától szabadulna meg időlegesen.
Megkeresésünkre a GYSEV a következő választ adta: az újonnan átvett vonalakon várhatóan növekedésnek indul az áruszállítás, a társaság a tehervonatok megfelelő vontatását és a személyszállítás költséghatékonyabb kiszolgálását tűzte ki céljául. A vállalat minden piaci lehetőséget megragad a bevételek növelése, és a költségek csökkentése érdekében – a Ludmillák üzemeltetéséről ezzel együtt konkrét döntés még nem született.