Elkészült Komáromban az első két villanybusz
Újjáéledni látszik a komáromi ipari park a Nokia kivonulása után: a világ legjelentősebb elektromosbusz-gyártójának számító BYD 6,2 milliárd forintból (húszmillió euró) hozta létre első kontinentális európai üzemét a részben a finn vállalat által egykor használt épületegyüttesben, sőt, új egységeket is felépített. A hatvanhatezer négyzetméteres gyár, mely körülbelül háromszáz dolgozót foglalkoztat, 925 millió forintos vissza nem térítendő támogatást is kapott a magyar kormánytól. Az öt épületből álló létesítmény központi irodát, akkumulátor-tesztelő és -karbantartó központot, minőségellenőrző és vízszivárgás-tesztelő csarnokot, festőüzemet és összeszerelő csarnokot foglal magában. A gyár helyének kiválasztása során fontos szempont volt Magyarország és Komárom központi elhelyezkedése, a buszgyártáshoz kapcsolódó mérnöki tudás és tapasztalat, valamint a kormány gazdasági növekedést támogató intézkedései.
A Komárom Online arról számol be, hogy a BYD Electric Bus and Truck Hungary Kft. kezdetben városi és távolsági közlekedésre szánt elektromos buszokat épít Komáromban, különböző európai városok megrendeléseire. A kész buszokon kívül a magyarországi üzemben hegeszthetik majd össze az angol ADL-lel közös együttműködésben az Egyesült Királyságból rendelt autóbuszok vázszerkezeteit is. A tervek szerint a nemrég bejelentett franciaországi, a Párizstól északra fekvő Beauvais-ban megvásárlásra kerülő, nyolcvanezer négyzetméteres üzem részére gyártandó buszalvázak is Magyarországon készülnének, sőt, elektromos villástargoncákat és könnyű haszonjárműveket is összeszerelhetnek majd Komáromban. A térségben Magyarországon a legjelentősebb a kínai beruházások súlya: kínai vállalatok 4,1 milliárd amerikai dollár értékben fektettek be Magyarországon és 7400 új állást teremtettek.
A BYD járműveivel komoly versenytársat kapott a magyar Evopro-csoport Modulo-buszcsaládjának elektromos midibusza, a Medio C68E. A kínai járművekkel a függőben lévő vidéki (pécsi, nyíregyházi, tatabányai) elektromos midi-beszerzések is új töltetet kaphatnak. A BYD K9B típusát 2012 júliusában Budapesten tesztelte a BKV, egy évvel később Debrecenben is kipróbálták, Törökbálinton pedig 2012-ben, majd 2016-tól ismét közlekedik egy kínai villanybusz tesztüzemben.
Az akkumulátortól a villanybuszigA Sencsen székhelyű BYD (Build Your Dreams, vagyis „Építsd meg az álmaidat”) történelme éppen csak a közelmúltra nyúlik vissza: 1995-ben alapították telefonakkumulátorok és számítógép-alkatrészek készítésére. Járművekkel csak egy bő évtizede, 2003 óta foglalkoznak: elsősorban a helyi piacokra termeltek autókat, majd 2010-ben belefogtak az elektromos autóbuszok építésébe. A kínai cég napjainkra több mint tízezer legyártott járművel világpiac-vezetővé vált az elektromos hajtású buszok terén, amit az újratölthető, lítium-ionos technológiájú akkumulátorok terén elért tapasztalatának, világszínvonalú szaktudásának, valamint a jelentős globális terjeszkedésnek köszönhet. Jelenleg több mint ötven országban van jelen és kétszázhúszezer ember foglalkoztat. Az elmúlt években például összeszerelő-üzemet nyitott az Egyesült Államokban, emellett vegyesvállalatot alapított a Daimlerrel a prémiumkategóriába tartozó elektromos autómárka, a Denza fejlesztése és piacre történő bevezetése érdekében. A kínai óriásvállalat mára jelentős portfólióval rendelkezik az elektromos buszok és haszonjárművek terén, tavaly például a világon elsőként nullemissziós hajtású turistabuszt mutatott be. A BYD elektromos buszai nem ismeretlenek Európában: számos kisebb tendert nyertek már meg az Európai Unió több országában. A kínai cég elektromos kocsijai az amszterdami Schiphol repülőtéren a világ legnagyobb zéró emissziós buszflottáját adják, legutóbb pedig Londonból rendeltek egy nagyobb mennyiséget, amivel a világ legnagyobb városi elektromosbusz-flottáját birtokolják.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!