Felújított Ganz-dízelmotorvonatok Moldávia és Románia között
A CFM (Calea Ferată din Moldova) a jászvásári vonatokat öt széles nyomtávú D1M dízel motorvonatból adja ki. Az eredetileg D1 sorozatú, négyrészes szerelvényeket a Ganz-MÁVAG építette még 1963-ban. A már igencsak korosodó járművek 2012-ben kívül-belül jelentős metamorfózison mentek keresztül a romániai Páskánban, az Electroputere VFU Pașcani kezei között. Az orr-részeket kisebb légellenállással bíró áramvonalasabbra cserélték, az eredeti dízelmotorok helyére pedig két, egyenként 525 kilowatt teljesítményű Volvo Penta-dízelerőforrás került. Az utastér is teljesen átalakult: wifivel, légkondicionálással, kamerarendszerrel, konnektorokkal, GPS-alapú utastájékoztató rendszerrel látták el, az esélyegyenlőség megteremtése érdekében pedig kerekesszék-emelőt építettek be, továbbá a WC-k is akadálymentesítve lettek. A teljesen felfrissített Ganz-vonatok 265 ülőhelyet kínálnak.
Szeptember végéig a Románia felé tartó vonatok útja véget ért a román határállomás Cristești Jijiánál, a kora reggeli Kisinyov–Jászvásár járat elindításával azonban egészen Jászvásári Socola állomásáig bővült ki az útvonal, közvetlen kapcsolatot teremtve a moldávok számára fontos oktatási és foglalkoztatási központtal. A határátlépő járatoknak köszönhetően a két állomás közötti eddigi körülbelül hatórás utazási idő mindössze háromra csökkent. A két plusz két üléses első osztályon tíz euró a viteldíj, a kettő plusz három üléselrendezésű másodosztályon pedig hét eurót kell fizetni.
A CFM nemrég az ukrán nemzeti vasút UZ-val is megegyezett arról, hogy Ukrajna felé is visszaállítja a nemzetközi forgalmat: a határátlépő vonatok az ukrán határnál fekvő Basarabeasca és az attól 21,5 kilométerre, már Ukrajnában található Berezyne között közlekednek majd. Az útvonalon 1999-ben állították le a forgalmat. Az ukránok várhatóan jövő nyár elején hozzákezdenek a Berezynétől tovább, Artsyzig vezető szakasz felújításához is, valamint létrehoznak egy közös határellenőrző pontot. A munkálatok befejezését követően hat közvetlen vonatpár járna a két vonalat összekötve, ezzel a hivatalosan Moldáviához tartozó szeparatista Dnyeszter Menti Köztársaságon való áthaladás nélkül elérhetővé válna Moldáviából Odessza és Délnyugat-Ukrajna – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!