Futár: a százharmincadik lépés
Ez a szám meghökkentheti az olvasót, de sokadszor hívjuk fel mindenki figyelmét: a Futár nemcsak a megállókban és a járműveken elhelyezett kijelzőket jelenti. Az összesen mintegy 6,7 milliárd forintból megvalósuló nagyberuházás tartalmazza a diszpécserközpont átalakításától (harminckét új munkaállomás készült el) a kommunikációs hálózat kiépítésén át a szoftveres alkalmazások telepítéséig a teljes folyamatot. Európa több városában üzelmel hasonló rendszer, ám míg Londonban például kilenc év alatt épült ki – és éveken át az utasok számára láthatatlan elemeket fejlesztették, tesztelték –, Budapesten az uniós támogatás szűk határideje és a hátrány behozása miatt ennél gyorsabban, több feladatot egyszerre elvégezve kellett dolgozni.
A rendszer teljes technikai, emberi háttere megvalósult amellett, hogy a kiírásban eredetileg nem szereplő részprojektekre időközben külön pályázatot kellett kiírni. Az első tervek megszületésekor, 2009-ben ugyanis a mobilalkalmazások, okostelefonok ilyen mértékű fejlődésére még nem gondolhattak, ellenben ma már ezt a lehetőséget nem szabad kizárni egyetlen utastájékoztatási rendszer megalkotásából sem.
A budapesti hálózaton közlekedő autóbuszok, trolibuszok felszerelése a rendszerrel már 2013-ban megtörtént; a villamosoknál bonyolultabb a folyamat. Egyrészt a vasúti járművek engedélyeztetési eljárásának hosszadalmassága lassította a munkát, másrészt több, technikai jellegű akadályt kellett áthidalni. A két vezetőállásos kocsiknál például minden rendszert duplán kell felszerelni, egyszerre azonban csak az egyik működhet. A csatolt kocsiknál a csatláshoz nem mindig fér el a plusz kábel, tehát a műszakiakra is komoly feladat hárult.
Az összesen 263 megállóhelyi kijelzőből ősztől fokozatos tesztüzemben hatvanat kapcsoltak be. Január 17-én az üzembe helyezett utastájékoztatókkal már a város 130 pontján találkozhatunk. A 12-es és az 59-es villamos vonalán kívül kizárólag a buszokat, trolibuszokat mutatja, azon közös megállókban, csomópontokon is, ahol egyébként villamos is megáll. A Tatra T5C5 és T5C5K villamosokat folyamatosan szerelik fel a fedélzeti berendezésekkel, a következő futáros villamosjárat a 18-as lesz. A munkákra Baross kocsiszínben van kapacitás és hely, az elkészült villamosok először a 37-es vonalán járnak, utána költöznek át folyamatosan Budafokra.
Sokáig tartotta magát az a hír, miszerint a Siemens letiltotta a Futár-rendszer feldélzeti elemeinek telepítését a nagykörúti Combinókra. Természetesen ez a típus sem maradhat ki: az utastéri kamerák felszerelésével egyidőben futárosodnak a nagykörúti kocsik is, erről az alvállalkozó Synergon és a Siemens megkötötte a szerződést. Mivel a 4-es, 6-os villamosokon a legnagyobb a balesetek, kisebb bűncselekmények (zsebtolvajlás, testi sértés) veszélye, a Combinók feldélzeti kameráiba a diszpécserközpontban is beletekinthetnek.
Milyen fejlődési lehetőségek állnak még a Futár előtt? Egyelőre a HÉV-vonalak kimaradtak a rendszerből, a megállóhelyi kijelzők csak az alapmenetrendet mutatják, a változásokat nem tudják feltüntetni. Mivel a helyiérdekű vasút biztosító-berendezései nem teszik lehetővé a villamosokéhoz hasonló rendszer alkalmazását, első lépésként az egyszerű járműkövetés megvalósítása tűnik valószínűnek. Szinte korlátlanok azonban a lehetőségek a mobilalkalmazások fejlesztésében. A BKK Info mobilapplikációjának fejlesztése január végére befejeződik, a kiegészítő tender bontása tavasz végére–nyár elejére várható. A következő lépés a valós idejű útvonaltervezés lehet: okostelefonon a környékbeli megállók adatainak segítségével gyakorlatilag folyamatosan, az utcán állva tervezhetjük meg útvonalunkat. Szintén várható (a közbeszerzés sikeressége esetén) a Futár összehangolása az e-ticketing rendszerrel, valamint a szintén valós idejű, infraérzékelős utasszámlálás bevezetése.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!