Hibrid hajtás már a vasúton is
A soproni vasútgépésznapok szakmai konferencia keretein belül az MTU képviselője, Paul Hillebrand ügyfélkapcsolati menedzser mutatta be a cég innovációját, a hibrid PowerPacket. Az új erőforrás a korábban kifejlesztett termékcsaládhoz illeszkedik, kialakítása lehetővé teszi az egyszerű, moduláris elvű cserét.
A új PowerPackben a dízelerőforrás és a hajtómű között kapott helyet egy elektromotor, melyet 400 kW teljesítményre méreteztek. Az egységhez egy többcellás lítiumion akkumulátor csatlakozik, melyet a fékezési energiával töltenek fel, a visszatápláló villamos fékezés elve alapján. A hibrid PowerPack három üzemmódban tud dolgozni: normál üzemben csak a dízelerőforrást használja a mozdony. Az „Eco” mód alkalmazásakor a dízelmotor teljesítménye 75 százalékos, ezt a villanymotor munkája egészíti ki. „Boost” (gyorsítás) módban a dízelmotor százszázalékosan üzemel, a villanymotor pedig huszonöt százalék pluszteljesítményt ad ehhez hozzá. Az akkumulátorok önmagukban 18,8 kW teljesítmény leadására képesek, azaz tisztán akkumulátoros üzemben hat-nyolc percnyi intenzív gyorsítás érhető el.
A hibrid üzem alkalmazásával az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás is csökken. További előny, hogy az elektromos rendszer csendes, megbízható, és csekély karbantartást igényel.
Az első hibrid PowerPackkel szerelt vonatok a lengyel PESA által építendő motorvonatok lehetnek, ezeket a tervek szerint 2012 és 2014 között szállítják le a cseh vasút részére. De ilyen technológiával látják majd el a svájci vasút új, háromrészes alagúti tűzoltó-mentő vonatát is. A szerelvény egyébként háromrészes lesz, egy személyszállító mentőkocsiból, egy tűzoltó eszközszállító kocsiból és a köztük elhelyezkedő tartálykocsiból áll majd, melyben ötvenezer liter vizet és 1800 liter habképző anyagot lehet szállítani.