Hidrogéncellás vonattal, menetrend szerint

Joó Ferenc   ·   2018.07.25. 08:00
alstom-coradia-ilint-400

Engedélyezte az Alstom hidrogén-üzemanyagcellás motorvonatainak menetrendszerinti forgalomban való használatát a német Szövetségi Vasúti Hivatal. Tavaly novemberben rendelt tizennégy Coradia iLint motorvonatot Alsó-Szászország tartomány közlekedési hatósága (LNVG) az Alstomtól. A szerződés tartalmazza az üzemanyagcellák harminc éven át való töltését is. A francia gyártó már 2014-ben szándéknyilatkozatot írt alá négy német tartománnyal arról, hogy hatvan üzemanyagcellás motorvonatot gyárt a számukra.

Az új motorvonatokkal az Elbe–Weser hálózaton találkozhatnak először az utasok. A 140 kilométer/óra csúcssebességű járművek fejlesztését a német kormány nemzeti innovációs programja nyolcmillió euróval (két és fél milliárd forintnak megfelelő összeggel) támogatta, mivel a felsővezetékkel nem rendelkező kis forgalmú mellékvonalakon a gyakorlatilag nulla káros kibocsátású hidrogén üzemanyagcellás vonatok közlekedtetése olcsóbb és környezetvédelmileg egyenrangú alternatívája a villamosításnak.

A prototípus hidrogén üzemanyagcellás Coradia iLint motorvonat (fotó: Alstom)

A mai napig négyezernél több dízelmotorvonatot üzemeltetnek Németország-szerte, és bár az egy főre jutó károsanyag-kibocsátása egy vasúti járműnek a legtöbb esetben kedvezőbb az autókénál, összességében ez a nagymennyiségű dízelüzemű jármű rengeteg nemkívánatos szén-dioxidot termel. Emiatt is fontos, hogy eljutott abba a stádiumba a hidrogénüzemű vonatok fejlesztése, amikor már menetrendszerinti forgalomban is közlekedhetnek a prototípusok. Egy üzemanyagcellát amúgy nagyjából úgy képzeljünk el, hogy a hagyományos akkumulátorokhoz hasonlóan egy kémiai folyamat során villamos áramot termel, csak sokkal hatékonyabban, de a reakció fenntartásához az üzemanyagot időnként pótolni kell.

A Coradia iLint motorvonatok 2021. decemberétől Bremerhaven, Cuxhaven, Bremervörde és Buxtehude környékén is fognak közlekedni. Az üzemanyagcellák a járművek tetején, a megtermelt többlet-energiát tároló akkumulátorok a padlólemezek alatt találhatók. Az akkumulátorok fékezéskor is tölthetők, így az üzemanyagcella csak folyamatos gyorsításkor dolgozik teljes kapacitással. A háromszáz utast szállító motorvonatok akár nyolcszáz kilométert is megtehetnek egy töltéssel. Az Alstom közleménye szerint a hidrogén előállításához szükséges villamosenergiát szélerőművekből fogják nyerni.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek