Kész az M44-es Kondoros és Tiszakürt közötti szakasza
Nettó 145 milliárd forintos költséggel, hazai forrásból, zöldmezős beruházásként megépült az M44-es gyorsforgalmi út Kondoros és Tiszakürt közötti szakasza, amelyet a szerdai átadóünnepséget követően helyeznek forgalomba. A Békés megyei Kardos településen megrendezett átadón elhangzott: 2002 óta nem készült el egyszerre ilyen hosszban gyorsforgalmi útszakasz Magyarországon.
A kormány 2024-ig tervezett közútfejlesztési projekteket keretbe foglaló Útprogramjának teljes költségvetése 3200 milliárd forint, amelynek nagyobbik hányadát, 1800 milliárd forintot a hazai költségvetés fedez, így a most elkészült Kondoros–Tiszakürt szakasz is hazai forrásból valósult meg. A kormány arra vállalkozott, hogy négysávos gyorsforgalmi közúti kapcsolatot létesít a ma még csak kétsávos főutakon elérhető megyei jogú városokba. E szándék a következő években valósággá válik Eger, Kaposvár, Salgótarján, Sopron, Szolnok és Zalaegerszeg mellett Békéscsaba esetében is. Az elkészült útszakasz egyszerre fogja szolgálni a biztonságos és gyors közlekedést, a beruházások ösztönzését, a térség felzárkóztatását, a munkahelyek teremtését és a népesség megtartását.
A hatvankét kilométer hosszan új nyomvonalon épült, kétszer két sávos kialakítású, fizikai elválasztással és burkolt leállóöblökkel létrehozott szakasz kivitelezési munkálatai három részben valósultak meg: a Tiszakürt és Kunszentmárton közötti húsz és fél kilométeres szakasz kivitelezését a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft. végezte ötvenhat és fél milliárd forint értékben; a Kunszentmárton és Csabacsűd közötti húsz és fél kilométeres szakaszt az EuroAszfalt Építő és Szolgáltató Kft., a Swietelsky Magyarország Kft., a Soltút Kft. és az A-Híd Zrt. konzorciuma építette 43,98 milliárd forintért; a Csabacsűd és Kondoros közötti 20,4 kilométeres pálya létrehozása pedig a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft. feladata volt, 45,2 milliárd forint értékben. A beruházás az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósult meg.
Az óránként száztíz kilométeres sebességre kialakított útszakaszon negyvenhat műtárgy épült, köztük húsz aluljáró, tizenhárom felüljáró, hét vadátjáró és hat ökológiai átjáró, Kunszentmártonban pedig a Hármas-Körös felett egy négyszázötven méter hosszúságú új híd is: kosárfüllel szerelt műtárgy ártéri nyílásaiba összesen százhetvenhat, negyvenhárom méter hosszú, ötvenegy tonna súlyú vasbeton gerendát építettek be. A beruházásnál során közel négymillió köbméter töltést emeltek és huszonkétezer köbméter aszfaltot építettek be.
A beruházás két szintbeni csomópontot tartalmaz: Tiszakürtnél egy ideiglenes körforgalommal indul, és egy ideiglenes szintbeni csomópontban csatlakozik Kondoros után a meglévő 44-eshez. Ezek a csomópontok az M44 további szakaszainak megépítése után kapják meg végleges funkciójukat.
Az új úton négy különszintű csomópont is épült:
- Kunszentmártonnál a Martfű és Szolnok irányba vezető 442-es főút keresztezésében,
- Szarvasnál a Szentesi út keresztezésénél,
- Kardosnál az M44-es és a 44-es főút összekötésére és az üzemmérnökség kiszolgálására, valamint
- Kondorosnál a Nagyszénásra vezető út keresztezésében.
Cserkeszőlőnél és Kardosnál egyszerű pihenő, Békésszentandrásnál komplex pihenő létesült, elegendő szabad terület biztosításával egy üzemanyagtöltő állomás későbbi telepítéséhez. A fejlesztés részeként elkészült a Kardosi mérnökségi telep is, melynek feladata az új gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetése. E tevékenység ellátását segíti a szakaszon kiépített kamerarendszer és meteorológiai állomások, és ide futnak be a segélykérő hívások is. A telepen külön épület valósult meg a rendőrség részére, ezzel is segítve a gyorsforgalmi úttal kapcsolatos feladataik ellátását.
Az M44-es építése azonban itt nem áll meg. A Kondoros és Békéscsaba közötti tizennyolc kilométeres szakasz kivitelezése is zajlik és várhatóan 2021 tavaszára készület el. A Lakitelek és Tiszakürt közötti 9,9 kilométeres szakaszon is dolgoznak, a várható befejezése 2021 ősze. A Szentkirály és Lakitelek közötti 4,6 kilométeres rész kivitelezőjének kiválasztására vonatkozó közbeszerzési eljárás folyamatban van. Továbbá a Kecskemét és Szentkirály közötti 34,5 kilométeres szakasz kiviteli tervei és az építési engedélye is már megvannak, a területszerzés a tervek szerint 2020-ban indulhat el.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!