Két újabb vámkezelőhely a magyar áruszállítás hálózatában
Magyarország uniós csatlakozása előtt Budapest áruszállításban érintett kerületeiben, illetve a megyeszékhelyeken legalább egy, esetenként több vámudvar üzemelt. De kaptak irodát a pénzügyőrök nagyobb városok ipari parkjaiban, vagy fontosabb ipari üzemeket kiszolgáló (belső vagy külső) logisztikai létesítményekben, nagyobb fuvarozók telephelyein. Ebben az időszakban ugyanis valamennyi, Magyarországon kívüli országból importált és exportforgalomban kiszállítani tervezett árut vámkezeltetni kellett.
A 2004-es csatlakozás következtében a vámudvarok száma jelentősen lecsökkent, ugyanis az unión belül szabadon szállítható és értékesíthető áruk esetében nem merült fel vámadminisztrációs kötelezettség. Ezért a közösségi és uniós vámjogszabályok értelmében a vámszolgálati helyek a logisztikai központokban, áruforgalmi terminálokon és intermodális áruszállítási csomópontokban maradtak csak meg. A vámudvarok kialakítását és üzemeltetését – a vámhatósággal kötött szerződés keretében – általában a logisztikai központok vállalták magukra.
Az ügyfélforgalom számára megnyitott és közvetlen pénzügyőri ügyintézési lehetőséget biztosító egyes típusú, az ügyfelek részére korlátozottan hozzáférhető, az üzemeltetőn keresztüli okmánybenyújtással működő változat kettes típusú vámudvarnak minősül.
A harmadik országból kombinált fuvarozási eljárás keretében érkező szállítmányok fogadására idén átadott csepeli Metrans terminálban szükséges a nem uniós áruk átmeneti megőrzésbe vétele, amely egyben magában hordozza az új terminálon elvégezhető azonnali vámkezelés lehetőségét is. Ennek felmérését követően idén februárban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Dél-budapesti Adó- és Vámigazgatósága a Salak utcai telephelyen vámszolgálati helyet nyitott, amelyet – a BILK Logisztikai Központból ismert – Vámkapu Zrt. üzemeltet. A NAV honlapján közzétett tájékoztató szerint az ügyintézésre hétfőtől péntekig 8–16 óra között van lehetőség. A tranzitfuvarok szervezői részére hasznos információ, hogy ez esetben rendeltetési vámhivatal kódjaként a HU101150 adatot kell megadniuk.
Szintén a fővárosi térségét érintő bejelentést tett a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Pest megyei Adó- és Vámigazgatóságának szakmai vezetője az érintett szakmai közönség részére a közelmúltban megtartott konzultációs napon. A törökbálinti Depo és Dunakeszi-Alag terminálok mellett újabb helyszínen létesítenek szolgálati helyet: az M0 autópálya szigetszentmiklósi szakasza mellett elhelyezkedő Leshegy Ipari parkban. A magyar vámhatóság legújabb szolgálati helye április elsejétől kezdte meg működését, az Európai Bizottság honlapján közzétett információs adatlap szerint hétköznaponként 8–16 óra között van lehetőség vámügyeket intézni. A vámudvart a Schenker Kft. üzemelteti, akik az elmúlt években a szigetszentmiklósi Leshegy úton létesített logisztikai központjukban egyesítették a korábban BILK-ben működő gyűjtőszállítmányozó, a vecsési légi szállítmányozási, és a budapesti tengerentúli szállítmányozó szervezeteiket. Amennyiben tranziteljárásban nem uniós árut szigetszentmiklósi rendeltetési hellyel kívánnak feladni, a hivatalkód esetén a HU811020 adatot kell megadni.
A két új vámudvar mellett – előreláthatóan májustól – megszűnik Magyarország utolsó kettes típusú vámudvara a kazincbarcikai Borsodchem Zrt. telephelyén. Az uniós vámszabályokban rejlő egyszerűsítési lehetőségeket kihasználva a vegyipari vállalat vámfolyamatait vélhetően korszerűbb nyilvántartásvezetés mellett fogja megoldani, amely esetén nincs szükség pénzügyőri jelenlétre. Az elmúlt években hasonló fejlesztést hajtottak végre a TVK gyakorlatában, ahol szintén egy kettes típusú vámudvart zártak be.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!