Drága terminálra jön a Ryanair

iho/repülés   ·   2012.02.09. 13:00
00

Február 17-én nyílik a Ryanair budapesti bázisa. A korábbi hírekkel ellentétben nem négy, hanem öt Boeing 737 típusú repülőgép állomásozik majd Ferihegyen. A Wizz Airrel folytatott konkurenciaharc eredményeképp a korábbi 31 célállomást eggyel megnövelték, így már a finn Tamperébe is lehet majd az ír fapados légitársasággal utazni. A járatok számát is növelték: az eredeti 37-ről 57-re bővítették még el sem indult járataik számát.

A cég vezérigazgatója, Michael O'Leary a budapesti InterContinental szállodában jelentette be, hogy megállapodtak a magyar kormánnyal és a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airporttal az új járatok indulásáról.

A fapados légitársaság vezére nem részletezte a megállapodást, de arra a kérdésre, hogy milyen támogatásokat vagy kedvezményeket kaptak a járatnyitások kapcsán, azt mondta: nem kaptak eleget. Mint elmondta, nem vállaltak semmiféle időbeli elkötelezettséget, hogy meddig fognak Budapestre járni gépeikkel, de ha további kedvezményeket kapnak, akkor hajlandóak további járatokat nyitni. O'Leary elmondása szerint a reptéri kedvezményrendszert kihasználva egyes járatok esetében valóban nem fizetnek a szolgáltatásokért.

O'Leary szerint így is drága a budapesti repülőtér, véleménye szerint a Malév csődjét is ez okozta. A vezérigazgató azt is kijelentette: a Ryanairnek ingyen kellene használnia a repülőteret.

A fapadosvezér az aláírt megállapodás ellenére nem tudta megmondani, hogy gépeik az olcsóbb egyes vagy a drágább kettes terminált fogják használni. Később mégis azt mondta, hogy a kettes terminált fogják használni, hozzátéve: meg fogják győzni a repteret üzemeltető „gazdag németeket”, hogy az egyes terminál árai alá menjenek, cserébe az eddiginél is nagyobb utasforgalom-növekedésért. A megállapodás részeként a Ryanair a kettes, vagyis az eddig a hagyományos légitársaságok számára fenntartott terminált fogja használni. Az azonban egyelőre kérdés, hogy a terminál biztonsági szabályait, melyek eddig csak a buszos, illetve utashidas beszállítást tettek lehetővé, hogyan fogják átírni az írek kedvéért: a Ryanair minden repülőtéren gyalogoltatja az utasait, ezzel is spórolva a szolgáltatásokon.

Az iho.hu azon kérdésére, hogy meddig fognak Budapestre járni "megmenteni a magyar piacot", azt mondta: ha gépeik nem érik el a 75-80 százalékos töltöttséget, akkor más desztinációkat fognak keresni. Hozzátette: az öt darab, budapesti bázisú repülőgép 350 millió euróba kerül, és számításaik szerint 2,4 millió utasuk lesz, belőlük pedig körülbelül 96 millió euró bevételük lesz.

A Wizz Airrel kapcsolatban kijelentette: a légitársaság nem is magyar, hiszen az adóparadicsomnak számító brit Jersey-szigeteken van bejegyezve, Váradi József vezérigazgató pedig Svájcban él. A cég pénzügyi teljesítőképességéről azt mondta: feleslegesen van a cég egy adóparadicsomban bejegyezve, hiszen eddigi működése során folyamatosan veszteséges volt. Hozzátette: a Wizz Air el fogja veszíteni a piaci harcot, mert veszteséges üzleti modelljük miatt nem lesz pénzük a további működésre.

A Ryanair korábban már járt Budapestre, de 2010-ben megszüntették budapesti járataikat, mivel túl magasnak találták a reptér kiszolgálási díjait. A cég kivonulása ellenére a repülőtér utasforgalma kismértékben ugyan, de folyamatosan nőtt, egészen 2012. február 3-ig, amikor a Malév csődbe ment, a repülőtér pedig elveszítette utasforgalmának 36 százalékát.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Tükröm, tükröm!

iho/repülés   ·   2024.04.16. 16:00

Micsoda ötlet! A koreai fapados Jin Air tükröket szereltetett a fedélzeti poggyásztartókba. Nem kell már az ülésen tipródni, hogy kiderüljön, van-e még hely a csomagunknak.