Már három új Flirt van forgalomban

Joó Ferenc   ·   2019.02.22. 13:45
Flirt3-400

Bár már 2018. október 29-én megérkezett hazánkba a Győr–Sopron–Ebenfurthi Vasút által rendelt tíz újgenerációs Flirt3-motorvonat közül az utolsó kettő, még nem állt üzembe a teljes flotta. A gyártó Stadler eleve hónapokkal a szerződés szerinti határidő előtt leszállította a járműveket, így hiába áll a szombathelyi fűtőház mögött több szerelvény, késedelemről nem eshet szó. Megkérdeztük a GYSEV-et, mikorra várható az új motorvonatok forgalomba állítása, amelyre az alábbi közleményt kaptuk válaszul:

„A GYSEV Zrt. által megrendelt, újgenerációs Flirt-motorvonatok a korábbiakhoz képest technológiában jelentősen átalakult járművek. Ezért Magyarországon új hatósági engedélyeztetési eljárásra volt szükség, amelyet az elmúlt hónapokban folyamatos próbafutások és mérések keretében folytatott le a vasúttársaság. Ennek volt része az utasforgalmi próbaüzem is: 2018. augusztus 22-étől folyamatosan szállítanak utasokat is a járművek, elsősorban a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd szakaszon.”

Sopron felé indul Szombathelyről a 435 506-os február 16-án (fotók: a szerző)

A típusengedély megszerzését követően, 2019. január elején hivatalosan is forgalomba állt a GYSEV első három Flirt3-motorvonata. A vasúttársaság a további hét vonat üzembe helyezését a tavaszi hónapokban tervezi. Mivel nagyértékű járművekről van szó, természetesen az átadás–átvétel folyamata is több időbe telik, hiszen, amennyiben bármilyen problémát tapasztal az üzemeltető a motorvonatok működésével kapcsolatban, azt jelzi a gyártónak. Az új járművek hivatalos átvétele csak az után lehetséges, hogy a jelzett műszaki problémákat javították.

A Stadlertől is azt az információt kaptuk, hogy Magyarországon újnak számító járműtípusról van szó, és a szabályozási környezet is változott (TSI). Emiatt a típusengedélyeztetés során sok új feladattal és kihívással birkóztak meg. Jelenleg a járművek finomhangolása, és az ebben a fázisban szokásosnak mondható gyerekbetegségek elhárítása zajlik. A Stadler jelenlegi feladata az, hogy a járművek a szerződésben foglaltaknak megfelelően rövidesen mind forgalomba állhassanak, és a neves gyártótól elvárható rendelkezésre állás mellett üzemeljenek.

Az előző és az újabb generációs Flirt-motorvonatok egymás mellett a szombathelyi pályaudvaron

Hozzátesszük, hogy jelenleg a GYSEV 435 503, 435 505 és 435 506 pályaszámú Flirt3-asai üzemelnek. A GYSEV Zrt. 2016-ban jelentette be, hogy a meglévő tíz mellé további tíz Flirt típusú, villamos motorvonatot megrendeléséről írt alá szerződést 21,7 milliárd forint értékben. Az új járművek az előző generációs motorvonatokhoz képest 2,8 méterrel hosszabbak, aminek köszönhetően a mozgássérült mosdó mellett egy további, hagyományos kialakítású mellékhelyiség is helyet kapott a szerelvényben. A 77,1 méter hosszú és 2,82 méter széles négyrészes motorvonatokon összesen 208 ülőhely van. A járművek végsebessége 160 kilométer/óra, míg állásból 120 kilométer/órás sebességre 39 másodperc alatt gyorsulnak fel.

Ha a régebbi tíz Flirt közül valamelyik helyett 247 sorozatú dízelmotorkocsi (becenevén: Berényi) közlekedik, annak oka, hogy jelenleg típusismereti gyakorlaton vannak a cég újdonsült mozdonyvezetői. További érdekesség, hogy a régóta tárolt Halberstadti vagonjait végre sikerült eladnia a GYSEV-nek, a napokban Németországba távoztak, ahol egy magánvasút, a Pressnitztalbahn nosztalgia flottájába kerülnek majd – egy alapos felújítást követően.

A Németországba tartó Halberstadti kocsik az ausztriai Herzogenburg közelében február 19-én a Pressnitztalbahn 140 047 pályaszámú mozdonya mögé sorozva (fotó: Eisenbahn in und um Österreich Facebook-oldal)

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.