Megszűnik-e a ferihegyi megállóhely?

Hörcher Dániel   ·   2012.03.26. 10:00
kiskep

A Liszt Ferenc repülőtér egyes termináljának bezárását követően felmerül a kérdés, hogy mi lesz a közvetlen közelében kiépített vasúti megállóhely sorsa. Ugyan pontos utasszámokat nem ismerünk, feltételezhető, hogy a dedikált reptéri megállóhelyre érkező utasok nagy többsége az egyes terminálra tartott. Ide ugyanis mindössze néhány perces séta után juthatunk el, miközben a kettes terminál eléréséhez átszállásra van szükség a vonatokéval nem hangolt menetrendű 200-as autóbuszra.

Ne feledjük, hogy Ferihegyen az infrastruktúra kiépítése óta nemcsak személyvonatok állnak meg, hanem külföldi trendeknek megfelelően intercityk és sebesvonatok is. A jelenleg érvényben lévő menetrend szerint csúcsidőben óránként és irányonként hét szerelvény szolgálja ki a reptéri megállót. Tehát ha nem is indokolt az egyes terminál bezárását követően megszüntetni a vasúti megállóhelyet, mindenképpen elgondolkodtató, hogy érdemes-e az autóbuszos átszállás kihívásait vállaló néhány légiutas miatt ilyen széles kínálatot nyújtani.

Megkérdeztük minderről a MÁV Zrt. munkatársait is, a vállalat a következő hivatalos álláspontot fogalmazta meg: „A vasúttársaság egyelőre nem tervez változást Ferihegy megállóhely kiszolgálásában. A megállóhely az egyik legerősebb elővárosi utasforgalmat bonyolítja le a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon. A vonatokat nemcsak reptéri utasok, hanem a térségben élők és dolgozók – többek között reptéri alkalmazottak – jelentős hányada is használta.”

A MÁV prognózisa szerint az 1-es terminál bezárása után is élénk utasforgalma lesz a ferihegyi megállóhelynek (fotó: Kemsei Zoltán)

„Az eladási statisztikák szerint Ferihegyről évente több mint 1,4 millió fő indul és több mint 3,2 millió fő érkezik. A megállóhelynek ezres nagyságrendű napi utasforgalmával jelentősebb szerepe van az elővárosi hivatásforgalom kiszolgálásában (Budapesten belül több BKV-járat is erre a megállóhelyre hord rá), mint a repülőtéri utasforgalom tekintetében.

Továbbá az egyes terminál esetleges bezárása után is számítani lehet arra, hogy a légiutasok a vasúti kapcsolatot veszik majd igénybe, hiszen a megállóhely közvetlen átszállást biztosít a Liszt Ferenc reptér 2-es termináljához közlekedő 200-as autóbuszra.”

A ferihegyi vasúti megállóhely kiszolgálásában tehát nem várható változás. Ez lesz az első budapesti megállóhely, ahol az elővárosi hivatásforgalom érdekében intercityket is megállítanak. Ami ennél sokkal fontosabb kérdés: vajon a Malév csődjével visszaesett ferihegyi utasforgalom érinteni fogja a kínaiak gyorsvasút-építési terveit?

Kapcsolódó hírek